På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken
I går var det 1. maj – arbejdernes internationale kampdag. Og for mit eget vedkommende blev det en ganske særlig dag, for jeg havde fået muligheden for at agere minister-chauffør for vores Miljøminister Ida Auken om formiddagen. Det gav mig lejlighed til at snakke lidt med Ida Auken om elbiler, regeringens planer i forhold til elbiler og Ida Aukens personlige holdninger til elbiler.
Jeg har naturligvis optaget min elbil-samtale med Ida Auken på video, som jeg plejer når jeg har gæster med ude at køre. Du kan se videoen nedenfor …
Det var godt at høre, at Ida Auken og regeringen ser elbiler som en vigtig brik i bestræbelserne på, at skabe et bedre miljø. Det var godt at få bekræftet, at de satser seriøst på en meget højere produktion af alternativ energi. Og det var godt at høre, at de stadig pønser på, at lave en national plan for elbiler.
Det var til gengæld knap så opløftende at høre, at regeringen har valgt, at prioritere udbygningen af vindmøller på bekostning af en mere proaktiv satsning på elbilområdet. Det er klart, som Ida Auken sagde, at man jo ikke kan gøre alting på en gang, men jeg synes bare dels at der er et enormt momentum omkring elbiler lige nu, som det er dumt at ignorere, og dels er der jo virkelig mange danske arbejdspladser i at prioritere elbilerne lidt højere (som dokumenteret af Dansk Elbil Alliance i efteråret 2011).
Jeg kunne forstå på Ida Auken, at regeringen mener, at det ikke nødvendigvis er så smart, at satse på elbilområdet før teknologierne er bedre udviklet og der er etableret en bred ladestanderinfrastruktur. Men som jeg jeg tidligere har forklaret om her på bloggen, og som jeg fortalte Ida Auken, er ladestander-problematikken efter min bedste overbevisning blot en psykologisk barriere. Det var hun tydeligt overrasket over at høre, så måske lærte hun lidt der, som hun forhåbenligt kan bruge i regeringens videre diskussioner om elbiler.
Jeg synes også, at Ida Auken måske ser lidt for positivt på priserne på elbiler. Ja, det er da helt rigtigt, at fritagelsen af registreringsafgiften er en stor rabat – en rabat som andre lande, der ikke har så høj en registreringsafgift opnår. Og det er også helt rigtigt, at en elbil som min Tesla Roadster bestemt ikke er dyr, sammenlignet med andre sportsvogne.
Men faktum er bare, at de fleste almindelige familie-elbiler stadig er en del dyrere at købe end tilsvarende benzin eller dieselbiler – selv uden registreringsafgift. Og det gør, at det stadig ikke kan betale sig økonomisk for ret mange mennesker at købe en elbil. Problemet er endnu større for folk der køber firma-elbiler, eller for de taxi selskaber der ønsker at skifte til elbiler.
I min “gave til politikerne” skrev jeg sidste år om det problem, at hvis man opsætter et privat solcelleanlæg, så må det ikke være større end 6 kw, hvis man skal udnytte den afgørende nødvendige tilbageløbsordning. Et 6 kw anlæg er fint nok til en almindelig husholdning, men hvis man har en elbil er det ikke nok. Jeg var lidt overrasket over, at Ida Auken slet ikke havde hørt om den problematik før. Men det har hun så nu.
Det var tydeligt for mig, i min snak med Ida Auken, at alt for meget information om elbiler præges af de kommercielle spillere i markedet – elselskaber, infrastruktur leverandører og elbilproducenter, frem for os elbils-forbrugere. Et langt stykke hen ad vejen kan alle parter naturligvis godt være enige – f.eks. i det overordnede mål, at vi gerne vil have flere elbiler, men på en masse vigtige detaljer er der store forskelle på det jeg som elbils-forbruger oplever og så det de forskellige kommercielle aktører siger. Et meget godt eksempel på dette er hele snakken om ladestandere.
Jeg håber derfor på, at jeg vil få lejlighed til, at følge op på min snak med Ida Auken, så hun og de andre ledende politikere, kan få lidt mere forbruger-orienteret information om elbiler, så de kan træffe nogle beslutninger på området der ikke så ensidigt bygger på industriens agenda.
Samlet set var det en god snak jeg fik med Ida Auken. Jeg er naturligvis ked af, at regeringen tilsyneladende har nedprioriteret – eller i hvert fald udskudt prioriteringen af, elbiler. Der er et momentum lige nu, som kan udnyttes. Om det samme momentum eksisterer om nogle år er ikke til at sige. Og hvis ikke vi rykker nu, så er der risiko for, at dem der har penge til at investere i området investerer deres penge i andre lande end Danmark. Og det synes jeg ville være ærgeligt.