Better Place konkurs kan ende med at gavne elbil-markedet
I modsætning til hvad mange analytikere og elbils-entusiaster har udtrykt en frygt for i de seneste dage, så tror jeg ikke, at Better Place’s konkurs på sigt vil få negative konsekvenser for udviklingen på elbilmarkedet.
Tværtimod, så tror jeg, at det kan gavne bl.a. ved, at sætte endeligt punktum for en masse dumme diskussioner om batteriskifte, være med til at forhindre en monopolisering af ladestandermarkedet og sikre billigere strøm til elbilejerne – og dermed gøre det mere attraktivt at købe en elbil.
De faste læsere af elbilbloggen vil vide, at jeg hele tiden har været meget kritisk overfor Better Place. Jeg har aldrig rigtig troet på batteriskifte, som den bedste model for, at kunne køre langt i elbiler. Jeg har tidligere skrevet om 6 andre løsninger, hvoraf jeg personligt tror mere og mere ensidigt på kombinationen af større og bedre batterier og hurtigladning (fast charge).
Men sålænge Better Place var i markedet kunne de holde troen – i det mindste hos nogle, om batteriskifte i live. Nu hvor de er gået konkurs, og Renault for nyligt meddelte at de ikke vil producere flere elbiler med batteriskifte, er den tanke heldigvis endeligt lagt i graven. Og det tvivler jeg på nogle længere kan betvivle. Det er godt, for nu kan vi alle så koncentrere os om at arbejde mere målrettet mod bedre modeller.
Better Place har også været slemme til at bilde folk ind, at det var frygteligt farligt, at lade elbiler via almindelige (220 eller 400 volt) stikkontakter. Det er naturligvis noget forbandet vrøvl, som de da heller aldrig har kunne frembringe dokumentation på. Men nu hvor Better Place er væk kan vi forhåbentligt glemme den slags tåbelige argumenter.
Better Place har forsøgt at bilde forbrugerne ind, at man ikke kan lave elbiler der kan køre ret langt på en enkelt opladning. Det er jo ikke korrekt, som du ved. Tesla har tydeligt modbevist det. Når Tesla kan, så kan alle andre bilfabrikanter naturligvis også – hvis de gider. men Better Place har naturligvis haft et økonomisk incitament til at fremføre denne usandhed. Nu hvor Better Place er væk har vi heldigvis mistet en falsk stemme i markedet, der har forsøgt at bilder folk ukorrekte ting ind, om den mulige rækkevidde med elbiler.
Better Place har med deres model forsøgt at æde en alt for stor del af den besparelse der ellers ville være ved at skifte til elbil. Alene på den konto mener jeg, de har skadet mere end de har gavnet. For jo mindre attraktivt det er økonomisk at skifte til elbil, jo færre vil naturligvis have lyst til det. Det kan godt være vi er meget grønne i Danmark, men vi er ikke åndssvage – og ikke ret mange vil betale en alt for høj pris for noget så kostbart som en bil bare for at kunne pudse deres grønne glorie.
Så alt i alt er jeg faktisk rigtig glad for at Better Place nu er væk fra markedet. Jeg tror det vil være med til at fjerne meget af den unødige frygt som de har været med til at skabe. Og jeg håber på, at det tomrum de efterlader vil få politikerne til at indse, at de ikke kan eller bør overlade ansvaret for udbredelsen af elbiler til private virksomheder som Better Place alene.