Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
En af de meget udbredte myter om elbiler er, at de ikke kan køre ret langt på en opladning. Myten har, som de fleste andre myter, sin rod i faktiske problemer, som så bare er blevet overdrevet, misfortolket misforstået.
Faktum er dog, at de bedste elbiler i dag kan køre rigtig langt på en opladning og i de kommende år er jeg sikker på vi vil se endnu bedre elbiler – elbiler, der kan køre meget længere på en opladning end traditionelle biler kan køre på en tankfuld benzin eller diesel.
Hvor langt kan man køre i en elbil?
Tesla Roadster er den seriefremstillede elbil man p.t. kan køre længest i på en opladning. Man kan køre op til knap 400 km på en opladning, hvis man kører helt almindeligt! Så at påstå, at man ikke kan køre ret langt på en opladning i en elbil er lidt noget vrøvl. 400 km synes jeg er pænt langt.
Hvis man gør sig rigtig umage og kører meget forsigtigt kan man faktisk presse Tesla Roadster’en op på en del mere end de 400 km. Rekorden lige nu er på 547 km. Det er ligeså langt som mange benzinbiler kører på en tankfuld. Men det er så også kørt på en måde, som de færreste naturligvis gider køre i det daglige.
Det er dog rigtig nok, at langt de fleste elbiler i dag er konstrueret på en måde, så de langt fra kan leve op til Tesla’ens flotte præstationer. De fleste elbiler kan kun køre 100-150 km på en opladning – og nogle endda endnu mindre. Det ewr nok det der er årsagen til myten om, at elbiler ikke kan køre ret langt på en opladning.
Men det er altså ikke fordi man ikke kan køre længere i en elbil – det er bare fordi de fleste elbil-producenter er hamrende uambitiøse. De har valgt at byge noget lort. Det synes jeg er meget trist.
En elbil der kun kan køre 150 km på en opladning er simpelt hen ikke god nok i mine øjne. Den er alt for underlegen en almindelig bil. Og så gider folk altså ikke skifte til elbiler.
Hvor langt vil man kunne køre i en elbil?
Til næste år lancerer Tesla en ny bilmodel. Det er en mere familievenlig bil – en stor amerikansk sedan der bærer navnet Model S. Det er en bil der i størrelse og stil minder lidt om en Audi 6 eller BMS 5 serie – bare hurtigere, og så en del mere miljøvenlig.
Tesla Model S kan køre op til 500 km på en opladning, når man kører helt almindeligt. Så skulle de flestes behov være ved at være dækket ind. Specielt i lille Danmark, hvor afstandene jo ikke er så store.
Teknisk set kan jeg ikke se, der skulle være nogle forhindringer for, at der kan udvikles elbiler der kan køre endnu længere. Det kræver naturligvis nogle bedre batterier, end dem vi har nu. Men det er også noget der investeres milliarder i at udvikle i disse år. Det skal nok komme.
Se bare på mobiltelefonerne. I 1980’erne fyldte mobiltelefon-batterier en halv rygsæk, vejede mange kilo og kunne kun klare 3-4 minutters samtale før de løb tør. Mange kritikere af mobiltelefonen brugte den gang samme argumenter mod mobiltelefonens udbredelse, som nogle folk i dag bruger i forhold til elbilen. Men se så hvor vi er i dag.
I dag er mobiltelefonen ikke bare ligeså god som en fastnettelefon. De fleste er nok enige med mig i, at den er meget bedre. Flere og flere dropper helt den gammeldags telefon.
Jeg tro vi om nogle år vil kunne få elbiler der kan køre meget længere på en opladning end benzinbiler kan på en tankning. Hvorfor ikke lave en elbil der kan køre 1.000 eller 2.000 km på en opladning? Lige nu ville det naturligvis ikke være praktisk muligt. Det ville kræve et batteri på flere tons, som så ville bruge en masse energi at køre rundt med. Men jeg kan som sagt ikke se hvorfor man ikke skulle kunne udvikle meget mere effektive batterityper. De er på vej.
En Tesla Roadster kan oplades og køres i 4 forskellige ”modes”
- Normal mode
- Range mode
- Performance mode
- Storage mode
Derudover kan den sættes til at køre i ”valet mode”, der bruges når bilen skal overlades til parkering af andre.
Tesla Roadster: Normal mode
Normal mode er den indstilling man bør bruge til dagligt. I denne mode oplades batteriet kun til ca. 90% kapacitet, og når man kører i normal mode bruges de sidste 10% af batteriet ikke. Så i praksis anvendes således kun 80% af batteriets kapacitet.
Normal mode er den indstilling, som er bedst for batteriet. Det er i denne mode batteriet vil holde længest.
I normal mode opnår jeg 288 ”ideal” kilometer. Med ”ideal” menes den længde du kan køre, hvis du kører på den måde som Tesla regner med du gennemsnitligt kører. Jeg har dog erfaret, at man ved fornuftig kørsel sagtens kan man køre mere økonomisk end der regnes med i ”ideal” beregningen.
På displayet vises enten ”ideal range” eller ”estimated range”, som er den afstand du kan køre hvis du fortsætter med at køre på den måde du i gennemsnit har kørt de foregående 10 km. Hvis du kører meget aggressivt er din ”estimated range” lavere end den beregnede ”ideal range” – hvis du kører meget økonomisk er din ”estimated range” højere end ”ideal range”.
Range mode
I range mode udnyttes så godt som hele batteriets kapacitet. Når der oplades i ”range mode” oplades batteriet fuldt ud og når du kører i range mode kan du køre batteriet helt fladt.
Det anbefales dog absolut ikke at køre batteriet helt tomt for så er der ikke noget batteri tilbage til computeren som sørger for at overvåge batteriets tilstand og kølingen af det. Batteriet kan tage skade ved at være helt tomt for længe.
I ”range mode” reduceres bilens kraft også til ca. det halve. Det er stadig en meget hurtig bil, selv med den halve kraft. Så det er slet ikke noget problem, når man skal på en længere tur.
I range mode kan jeg køre næsten 400 km.
Performance mode
I ”performance mode” får man den maksimale ydelse ud af bilen. Det er i denne mode den helt vilde acceleration kan opnås. Denne mode skal man kun bruge når man virkelig har brug for det, for den slider i lighed med range mode også lidt ekstra på batteriet – bl.a. fordi batteriet i denne mode tillades at blive lidt varmere. Men sjovt er det
Storage mode
Storage mode er beregnet til hvis man ikke skal bruge bilen i 2 uger eller mere. I denne mode oplades batteriet kun ganske lidt, så der er nok til at computeren kan holde styr på batteriet. Det er ikke en mode man skal køre i.
Valet mode
”Valet mode” er udelukkende beregnet til at bruge når bilen skal parkeres af andre. Det kaldes på engelsk ”valet” parkering.
I ”valet mode” er hastigheden begrænset til 80 km/t. Samtidig holdes der øje med hvor langt der er kørt og om bagagerummet har været forsøgt åbnet.