Elbil Bloggen

Et år med verdens bedste elbil

elbillogo-star

  • Forside
  • Elbil dagbog
  • Stjerner i en elbil
  • Tesla Roadster
  • Elbil myter
  • Elbil historier
  • Video
  • Kontakt

Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning

juli 8, 2011 Skrevet af Mikkel Svendsen

Ingen har stemt endnu, vær den første.

En af de meget udbredte myter om elbiler er, at de ikke kan køre ret langt på en opladning. Myten har, som de fleste andre myter, sin rod i faktiske problemer, som så bare er blevet overdrevet, misfortolket misforstået.

Faktum er dog, at de bedste elbiler i dag kan køre rigtig langt på en opladning og i de kommende år er jeg sikker på vi vil se endnu bedre elbiler – elbiler, der kan køre meget længere på en opladning end traditionelle biler kan køre på en tankfuld benzin eller diesel.

Hvor langt kan man køre i en elbil?

Tesla Roadster er den seriefremstillede elbil man p.t. kan køre længest i på en opladning. Man kan køre op til knap 400 km på en opladning, hvis man kører helt almindeligt! Så at påstå, at man ikke kan køre ret langt på en opladning i en elbil er lidt noget vrøvl. 400 km synes jeg er pænt langt.

Hvis man gør sig rigtig umage og kører meget forsigtigt kan man faktisk presse Tesla Roadster’en op på en del mere end de 400 km. Rekorden lige nu er på 547 km. Det er ligeså langt som mange benzinbiler kører på en tankfuld. Men det er så også kørt på en måde, som de færreste naturligvis gider køre i det daglige.

Det er dog rigtig nok, at langt de fleste elbiler i dag er konstrueret på en måde, så de langt fra kan leve op til Tesla’ens flotte præstationer. De fleste elbiler kan kun køre 100-150 km på en opladning – og nogle endda endnu mindre. Det ewr nok det der er årsagen til myten om, at elbiler ikke kan køre ret langt på en opladning.

Men det er altså ikke fordi man ikke kan køre længere i en elbil – det er bare fordi de fleste elbil-producenter er hamrende uambitiøse. De har valgt at byge noget lort. Det synes jeg er meget trist.

En elbil der kun kan køre 150 km på en opladning er simpelt hen ikke god nok i mine øjne. Den er alt for underlegen en almindelig bil. Og så gider folk altså ikke skifte til elbiler.

Hvor langt vil man kunne køre i en elbil?

Til næste år lancerer Tesla en ny bilmodel. Det er en mere familievenlig bil – en stor amerikansk sedan der bærer navnet Model S. Det er en bil der i størrelse og stil minder lidt om en Audi 6 eller BMS 5 serie – bare hurtigere, og så en del mere miljøvenlig.

Tesla Model S kan køre op til 500 km på en opladning, når man kører helt almindeligt. Så skulle de flestes behov være ved at være dækket ind. Specielt i lille Danmark, hvor afstandene jo ikke er så store.

Teknisk set kan jeg ikke se, der skulle være nogle forhindringer for, at der kan udvikles elbiler der kan køre endnu længere. Det kræver naturligvis nogle bedre batterier, end dem vi har nu. Men det er også noget der investeres milliarder i at udvikle i disse år. Det skal nok komme.

Se bare på mobiltelefonerne. I 1980’erne fyldte mobiltelefon-batterier en halv rygsæk, vejede mange kilo og kunne kun klare 3-4 minutters samtale før de løb tør. Mange kritikere af mobiltelefonen brugte den gang samme argumenter mod mobiltelefonens udbredelse, som nogle folk i dag bruger i forhold til elbilen. Men se så hvor vi er i dag.

I dag er mobiltelefonen ikke bare ligeså god som en fastnettelefon. De fleste er nok enige med mig i, at den er meget bedre. Flere og flere dropper helt den gammeldags telefon.

Jeg tro vi om nogle år vil kunne få elbiler der kan køre meget længere på en opladning end benzinbiler kan på en tankning. Hvorfor ikke lave en elbil der kan køre 1.000 eller 2.000 km på en opladning? Lige nu ville det naturligvis ikke være praktisk muligt. Det ville kræve et batteri på flere tons, som så ville bruge en masse energi at køre rundt med. Men jeg kan som sagt ikke se hvorfor man ikke skulle kunne udvikle meget mere effektive batterityper. De er på vej.

En Tesla Roadster kan oplades og køres i 4 forskellige ”modes”

  • Normal mode
  • Range mode
  • Performance mode
  • Storage mode

Derudover kan den sættes til at køre i ”valet mode”, der bruges når bilen skal overlades til parkering af andre.

Tesla Roadster: Normal mode

Normal mode er den indstilling man bør bruge til dagligt. I denne mode oplades batteriet kun til ca. 90% kapacitet, og når man kører i normal mode bruges de sidste 10% af batteriet ikke. Så i praksis anvendes således kun 80% af batteriets kapacitet.

Normal mode er den indstilling, som er bedst for batteriet. Det er i denne mode batteriet vil holde længest.
I normal mode opnår jeg 288 ”ideal” kilometer. Med ”ideal” menes den længde du kan køre, hvis du kører på den måde som Tesla regner med du gennemsnitligt kører. Jeg har dog erfaret, at man ved fornuftig kørsel sagtens kan man køre mere økonomisk end der regnes med i ”ideal” beregningen.

På displayet vises enten ”ideal range” eller ”estimated range”, som er den afstand du kan køre hvis du fortsætter med at køre på den måde du i gennemsnit har kørt de foregående 10 km. Hvis du kører meget aggressivt er din ”estimated range” lavere end den beregnede ”ideal range” – hvis du kører meget økonomisk er din ”estimated range” højere end ”ideal range”.

Range mode

I range mode udnyttes så godt som hele batteriets kapacitet. Når der oplades i ”range mode” oplades batteriet fuldt ud og når du kører i range mode kan du køre batteriet helt fladt.

Det anbefales dog absolut ikke at køre batteriet helt tomt for så er der ikke noget batteri tilbage til computeren som sørger for at overvåge batteriets tilstand og kølingen af det. Batteriet kan tage skade ved at være helt tomt for længe.
I ”range mode” reduceres bilens kraft også til ca. det halve. Det er stadig en meget hurtig bil, selv med den halve kraft. Så det er slet ikke noget problem, når man skal på en længere tur.

I range mode kan jeg køre næsten 400 km.

Performance mode

I ”performance mode” får man den maksimale ydelse ud af bilen. Det er i denne mode den helt vilde acceleration kan opnås. Denne mode skal man kun bruge når man virkelig har brug for det, for den slider i lighed med range mode også lidt ekstra på batteriet – bl.a. fordi batteriet i denne mode tillades at blive lidt varmere. Men sjovt er det

Storage mode

Storage mode er beregnet til hvis man ikke skal bruge bilen i 2 uger eller mere. I denne mode oplades batteriet kun ganske lidt, så der er nok til at computeren kan holde styr på batteriet. Det er ikke en mode man skal køre i.

Valet mode

”Valet mode” er udelukkende beregnet til at bruge når bilen skal parkeres af andre. Det kaldes på engelsk ”valet” parkering.

I ”valet mode” er hastigheden begrænset til 80 km/t. Samtidig holdes der øje med hvor langt der er kørt og om bagagerummet har været forsøgt åbnet.

 

 

Kategori(er): Myter om elbiler

Ingen har stemt endnu, vær den første.

Elbil Bloggen – Et år med elbil

Elbil Bloggen er rammen om et spændende eksperiment. I et helt år vil jeg køre rund i verdens bedste elbil - en Tesla Roadster, for at indsamle praktiske erfaring med, hvordan det er, at leve et liv med elbil frem for en traditionel benzin- eller dieselbil. Læs mere om Elbil Bloggen her ...

Følg med i Elbil Bloggen på …

Nyeste indlæg

  • Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Better Place konkurs kan ende med at gavne elbil-markedet
  • Better Place er gået konkurs
  • Batteriskifte er en død sild
  • Elbil kommer i retten
  • Ny rekord for økonomisk kørsel i elbil
  • Myter om elbiler: Elbiler er alt for dyre
  • Tvind-møllen, Poul Jørgensen og elbiler
  • På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken
  • Min Tesla Roadster kører igen økonomisk!

Kategorier

  • Elbil dagbog (64)
  • Elbil historier (33)
  • Myter om elbiler (14)
  • Stjerner i en elbil (7)
  • Tesla Roadster (9)
  • Video (21)

Seneste kommentarer

  • Kim Sørensen til Opsætning af CEE 400 Volt 32 Amp ladestik til opladning af min nye elbil
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Benjamin til Myter om elbiler: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning
  • Lone Brand til Fars Dag på Teknisk Museum – mød mig og elbiler fra de sidste 100 år der
  • Mikkel deMib Svendsen til Gratis ladestandere hos Q-Park optages af blinde bilister med deres benzinbiler

Månedsoversigt

  • juni 2013 (1)
  • maj 2013 (2)
  • januar 2013 (2)
  • juni 2012 (1)
  • maj 2012 (3)
  • april 2012 (6)
  • marts 2012 (5)
  • februar 2012 (7)
  • januar 2012 (6)
  • december 2011 (2)
  • november 2011 (7)
  • oktober 2011 (9)
  • september 2011 (8)
  • august 2011 (16)
  • juli 2011 (17)
  • juni 2011 (15)
  • maj 2011 (1)

Links

  • Waimea Digital - Mit SEO bureau
  • Lease-a-Star - Elbil Bloggens sponsor
  • P. Christensen - Lease-a-Star moderselskab
  • Tesla Motors (USA)
  • Dansk Elbil Komite
  • deMib.dk - min blog om SEO
  • deMib.com - mit SEO-bureau

Abonner på nyheder

Abonner på indlæg
Abonner på kommentarer

Andre links

  • Gratis SEO Guide
  • Gratis Webshop Guide
  • Flyhjælp
  • Erstatning for flyforsinkelse

© Mikkel deMib Svendsen