Better Place er gået konkurs
Better Place har i dag, ikke overraskende, meddelt, at de lukker virksomheden. De er gået konkurs. Jeg er som sagt ikke overrasket. Jeg har hele tiden ment, at deres koncept, med batteriskifte og meget høje elpriser, var helt forkert.
Som læser af denne blog har du sikkert fulgt med i min kritik og dialog med Better Place. Hvis ikke kan du læse alle mine Better Place indlæg her.
Spørgsmålet er så hvad der sker nu og hvor stor skade på hele elbilmarkedet Better Place’s konkurs vil have …
Jeg er bange for, at Better Place konkurs på kort sigt vil få en del til at tro, at nu er det slut med elbiler. Men jeg tror hurtigt det vil gå over igen og så vil Better Place bare stå tilbage som en ligegyldig parentes i elbiludviklingen.
Jeg håber at denne konkurs vil få mange, og ikke mindst politikerne, til at overveje deres rolle i udviklingen meget mere nøje. Alt for mange politikere har haft tillid til Better Place og deres monopolistiske forretningsmodel. Og de kommunale politikere har været hurtigere til at overlade parkeringspladser og ladestander-investeringerne til Better Place. Det var dumt. Jeg håber de nu kan se det og hurtigt kommer på bedre tanker.
Men endnu værre er det for de, ganske vist meget få, der har købt en Renault Fleunce med batteriskifte. De er, for nu at sige det på godt danske, temmelig fucked! De har jo købt en bil uden batteri – batteriet ejer de ikke, det lejer de, af et firma der nu er lukket. Hvad der sker med det aner ingen lige nu, men det er ikke utænkeligt, at de tvinges til at skulle købe det – en udgift der godt kan ende på mere end 100.000 kroner. Har de ikke de penge, ja så er bilen ikke brugbar mere. Katastrofalt for dem. Jeg synes det er synd for dem.
Hvad der sker med Better Place kundernes private ladestander er også uvist. Vil den virker fremover? Det kan ingen svare på med sikkerhed lige nu. Og hvis den ikke gør hvem skal så betale for at fjerne den igen? Mit gæt er, at det kommer ejerne til selv at betale for. Det er uretfærdigt.
En ting er jeg dog rimelig sikker på: Batteriskiftestationerne lukker og slukker. Der er ingen der vil drive dem videre med det kundegrundlag der i dag findes. Og da ingen bilproducenter vil lave flere elbiler med batteriskifter kommer der nok heller ikke flere.