Ferie i elbil: 300 km i en Tesla elbil i et stræk var ikke noget problem

Første etape af ferien i min Tesla Roadster elbil gik rigtig godt. Turen fra Ugerløse til vores hus i Sverige forløb helt uden problemer. Afstanden er på lige knap 300 km og da vi ankom viste måleren stadig 102 km estimated range og 99 km ideal range. Så der var heldigvis rigeligt med strøm til turen.

Min datter, som kørte med mig, var lidt nervøs i starten af turen for om vi mon ville nå helt derop – eller om vi ville gå i stå midt på en eller anden øde skovvej. Men som turen skred frem blev hun lidt mere rolig, da hun kunne se, at der var rigeligt med strøm.

Estimated range er den afstand som computeren i Tesla’en beregner man kan køre på baggrund af, hvordan man har kørt de foregående kilometer. Ideal range er den afstand det beregnes, at man kan køre, hvis der køres på en ”normal” måde – altså med en gennemsnitlig blanding af motorvej, landevej og by.

Hvis man kører mere økonomisk end det der bruges som normalen, så opnår man en estimated range der er højere end ideal range – og omvendt hvis man kører lidt vildere. Så vi lå altså en anelse på den pæne side.

Vi kørte helt almindeligt. Lidt for stærkt enkelte steder, lidt langsommere andre. Vi overhalede en del, og andre der var mindre bange for fartbøder overhalede os. Så den samlede rækkevidde på 400 km opnåede vi altså ikke ved at snegle os frem.

Jeg forsøgte naturligvis at køre økonomisk – afpasse hastigheden, ikke noget med de helt vilde accelerationer osv. Sådan som en ansvarlig familiefar bør køre, når han har sin lille datter med i bilen.

Sjovt nok brugte vi en smule mere energi pr. km i Sverige end i Danmark. Da vi nåede til broen lå vi på ca. 132-134 watt timer pr. km. Det meste af den del af turen var på motorvej. Da vi nåede frem til sommerhuset lå vi samlet set på ca. 141 watt timer pr. km. 2/3-dele af turen på den svenske side var motorvej og resten landevej og motortrafik vej (80-90 km/t).

Alt i alt brugte vi ca. 40 kwh på hele turen. Det svarer så til, at den har kostet ca. 80 kroner – eller 40 kroner pr. person. En togbillet herop havde kostet meget mere (og så er der iøvrigt 30-40 km til nærmeste station fra vores hus). Fuck offentlig transprt! 🙂

Ladestik er en evig udfordring!

I vores sommerhus i Sverige er der opsat et udvendigt stærkstrømsstik af samme type som jeg har fået sat op derhjemme. Et af de der røde 5-benede CEE stik. Så jeg så frem til en ligeså hurtig opladning der, som derhjemme. Men jeg skulle blive klogere.

For de viste sig, hvilket jeg ikke vidste, at de røde 5-benede CEE stik der var opsat i sommerhuset var af en lidt mindre type, end det store røde stik jeg har opsat derhjemme, og som kablerne passer til. Sur røv.

Nå, men heldigvis kan Tesla, som de fleste andre elbiler, også lade op med almindelig 220 volt, og sådan et udvendigt stik har vi også, så det satte jeg bilen til. Man kan i princippet trække 13 ampere på sådan et stik. Men det skulle vise sig ikke helt at holde.

Problemet er, at vi i sommerhuset lige har fået renoveret hele vores strømsystem. Og det er jo sådan set godt nok. Men i forbindelse med renoveringen er de gamle gammeldags sikringer også udskiftet med de mere moderne elektroniske sikringer. Problemet med disse sikringer er bare, at de springer fra en anelse før de gammeldags sikringer gør. Så i praksis kan man ikke trække 13 ampere på dem – i hvert fald ikke som en konstant belasting. Så sikringen blev ved med at springe.

Heldigvis kan man på Teslaen indstille hvor mange ampere man vil trække på det ladestik der er sat til. Så jeg satte den ned til 10 ampere, og så kørte det fint. Ja, det vil sige lige bortset fra, at det naturligvis tager en evighed, at lade bilen op, når der er trukket så meget på batteriet, som en tur på 300 km jo gør. Det er ikke den optimale løsning.

Næste dag tog vi derfor forbi et byggemarked og købte et af de små røde hanstik, en stump kraftig 5-leder kabel og en af de store røde hunstik, og lavede så en omformer. Det virkede rigtig fint. Så kunne jeg lade med 32 ampere.

Der var dog samme problem med sikringerne på dette stik, som på 220 volts stikket, så jeg måtte sætte opladningen ned til 24 ampere. Det er dog stadig 2,4 gange mere end de 10 ampere jeg fik med 220 volt kablet.

Nu har jeg så 5 forskellige stik i baggagerummet på Teslaen!

  1. 220 volt med almindeligt 2 benet stik 
  2. 220 volt med et blåt rundt 3 benet stik 
  3. 400 volt med et stort rundt rødt 5-benet stik 
  4. 400 volt med et lidt mindre rødt 5-benet stik 
  5. 380 volt med et af de gammeldags flade stik

Det er altså for meget! Jeg savner virkelig noget standardisering på det her område. Det er alt for meget at skulle køre rundt med sådan et kæmpe læs af kabler og omformere.

Ovenstående er fordelt på 2 kabler, en forlænger (til 220 volt kablet) og 3 omformerkabler med kort kabel. Jeg mangler så en forlænger til de store røde stik for at have det jeg bør have.

På elbil-tur i landskabet

I de efterfølgende dage har jeg fået kørt en masse dejlige ture i det smukke sydvenske landskab. De snoede skovveje egner bilen sig rigtig godt til. Den klæber til vejen og ligger fantastisk i de mange sving. Man skal så bare holde godt øje med modkørende biler, for der er ofte ikke meget plads til passere.

Jeg har lavet en del video på turen herop og heroppe. Dem får jeg dog først redigeret færdig når jeg kommer hjem. Det er lidt tungt at ordne på en notebook – og jeg skal jo også holde lidt ferie, og nyde tiden med ungerne. Så det må I vente med at se til starten af næste uge.

2 Kommentarer

Tog du broen? Den hurtigste/korteste vej fra Ugerløse til Tingsryd er vel over Helsingør/Helsingborg – Ud af E4 mod Ljungby og dreje af og køre forbi Älmhult?
Så sparer du turen rundt om Kbh og Malmø.
Og i Helsingborg kunne du være kommet ind til en kop kaffe 😀

Svar

Turen over broen er ABSOLUT den hurtigste vej. Dels sparer jeg en meget langsom vej nord gennem Sjælland og dels sparer jeg den langsommelige tur med at vente på færge og sejle over. Det kan på ingen måde betale sig.

Svar

Skriv kommentar