Offentlige ladestandere til elbiler i København er nedslidte - men de virker
I går var jeg inde på mit kontor i København. I modsætning til tidligere, hvor jeg har parkeret og benyttet den gratis ladestander hos hos Q-Park på Nørreport, valgte jeg denne gang, at parkere elbilen på en af de offentlige og gratis elbil-parkeringspladser, som Københavns Kommune stiller til rådighed. Og det gik faktisk rigtig godt.
To af de reserverede parkeringspladser, som der findes i Københavns Kommune, og som har gratis elbil ladestandere alle kan oplade på (i modsætning til de lukkede ladestandere fra Better Place og ChoseEV), ligger på Nørrevoldgade. Det er meget tæt på mit kontor i Sankt Peder Stræde. Så det er jo godt.
Jeg har dog altid været lidt nervøs for, at parkere en dyr sportsvogn, som min Tesla, på gaden. Men nu tog jeg så alligevel chancen. De gratis åbne elbils-parkeringspladser, og Københavns Kommunes ladestandere skulle jo afprøves så jeg kunne skrive om dem her på bloggen.
Men, desværre er ladestanderne fra København temmelig nedslidte. Ja, de er faktisk direkte ulækker. Det ser ikke ud somom, der er nogle i Københavns Kommune der interesserer sig synderligt for dem. De ligner noget forladt slum. Jeg var faktisk meget overrasket over, at virkede. Men det var jo så, trods alt godt at de gjorde det.
For min skyld kan de to selskaber godt få lov til at stille deres ladestandere op, men I skal bare huske, at mange af os der ikke lige har valgt at bruge disse to selskabers dyre løsninger (og dårlige elbiler) også skal kunne lade op.
Så jeg vil meget anbefale, at I enten kræver at Better Place og ChoseEV i tillæg til deres lukkede systemer også sætter et almindeligt CEE ladestaik op (som ChoseEV faktisk har gjort hos Q-Park – så det KAN altså lade sig gøre), eller at I selv sætter jeres egne åbne ladestandere op ved siden af de to selskabers.
12 Kommentarer
Michael Milo Schultz
Gratis er jo altid rart, men vi skal nok ikke forvente at strøm til el-biler forbliver gratis. Mon ikke du og andre el-bilister på et tidspunkt bliver nødt til, enten at ha’ et abbonement hos en udbyder eller betale kontant ved hver opladning? Jeg er ret overbevist om at det er den slags overvejelser, der er medvirkende grund til at offentlige ladestandere for tiden kan virke lidt nedprioriteret.
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Naturligvis. Jeg har heller intet imod, at skulle betale for den strøm jeg oplader. Men jeg vil ALDRIG indgå i et abonnement til de ekstreme overpriser, som der p.t. tilbydes. Jeg vil gerne betale samme pris, som jeg betaler for el alle andre steder – men ikke en overpris.
Jeg har som tidligere nævnt slet ikke behov for at oplade. Jeg kan sagtens køre til københavn og hjem igen på en opladning. Ja faktisk, kan jeg køre frem og tilbage to gange uden problemer. Så jeg vil naturligvis kun bruge ladestanderne, hvis prisen på el der ikke er dyrere end den er hjemme ved mit eget stik.
Svar
Jens Jönsson
@Mikkel: Men jeg vil ALDRIG indgå i et abonnement til de ekstreme overpriser, som der p.t. tilbydes. Jeg vil gerne betale samme pris, som jeg betaler for el alle andre steder – men ikke en overpris.
Er det ikke fordi der skal betales for at etablere infrastrukturen ? Ligesom vi også betaler skat, som betaler for etablering og vedligehold af vejene ?
Der er jo desværre ikke noget der er gratis at etablere i denne verden….
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Det er jo derfor jeg argumentere for, at vi i fællesskab skal investere i en ladestander infrstruktur, ligesom vi har gjort med vejnettet. Det betaler du jo heller ikke abonnement for at køre på.
Svar
Stefan
Hvordan kan det være at københavns kommune ladestandere er nedslidte og ulækre?
Jeg troede stadig at el-bilen og ladestandere var så nyt at alle standere var relativt nye og indbydende?
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Jeg kan ikke svare på hvorfor Københavns Kommune har valgt at lade ladestanderne forfalde. Men de er nu ikke helt nye. Ladestanderne kom op for mange år siden, da fokus på elbiler begyndte at stige.
Svar
Niels Henriksen
Betaling for strøm er jo nem nok…. sæt kablet i bilen, kør kreditkortet igennem og når man fjerner bilen får man en kvittering på den strøm man har fået mens den har stået der.
Men kender jeg politikerne ret, så skal det gøres mere besværligt..
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Ja, du har helt ret. Det burde kunne gøres meget enkelt – lidt ligesom med en parkeringsautomat. Ja, måske skulle de simpelt hen bare udvide parkeringsautomaterne med ladestik. De står der jo i forvejen og har ført strøm ind.
Svar
Casper
Induktiv opladning i parkeringspladser – er det noget man har rodet med?
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Induktion kan vist slet ikke bruges til det – den strøm der kan overføres på den måde er alt for lidt
Svar
Nikolaj
Det passer ikke helt, der er vist sket rimelige store fremskridt inden for induktiv opladning.
http://www.engadget.com/2011/08/01/evatrans-plugless-power-wireless-ev-charger-gets-smaller-consc/
http://www.engadget.com/2011/01/06/fulton-innovation-blows-our-minds-with-ecoupled-wireless-tesla/?asid=6a0767c4
Svar
Mikkel deMib Svendsen
Det er da dejligt hvis bdet snart kommer, men jeg tror du stadig der går et pænt stykke tid før både pris og effektivitet kan konkurere med en ledningsopladning. Og jeg oplever altså overhovedet ikke noget besvær i det daglige med ledningen. Det tager 2 sekunder at koble til. Det kan jeg sagtens leve med
Svar