Miljøforlig: Danmark bliver et elbil-uland

I går var jeg inviteret på besøg hos det Vestsjællandske dagblad Nordvestnyt fordi de gerne ville snakke lidt med mig, om mit syn på udviklingen i Danmark indenfor elbil-området. I det gode vejr blev det også til en lille køretur og nogle fine billeder på Holbæk havn.

På trods af, at både jeg og mange andre har kæmpet for at få politikerne til at følge alle deres fine ord om elbiler op med praktiske handlinger, så må jeg desværre konstatere, at Danmark er ved at udvikle sig til Nordeuropas mest tilbagestående elbil-uland.

Jeg havde længe set frem til det nye store energiforlig, som langt om længe blev vedtaget i går. Det er godt, at det er kommet, og det er godt at der er så bred opbakning til det, og der er skam også mange fine ting i dette forlig. Men der er desværre også en total mangel på effektive tiltag indenfor elbil-området. Og generel bruges der for meget pisk og for lidt gullerod.

Det eneste tiltag i energiforliget der har direkte med elbiler at gøre er, at der afsættes 70 millioner til støtte til udbygning af en ladestander infrastruktur. Med et så beskedent beløb må jeg gå ud fra at intentionen er, at støtte de private aktører på ladestander-markedet frem for, som jeg mener ville være langt bedre, at samfundet foretog den nødvendige investering i en fælles og åbent ladestander infrastruktur, som private aktører så kunne udbyde deres elprodukter på. Hvis mine antagelser er rigtige er det katastrofalt for udbredelsen af elbiler!

Som jeg har skrevet om flere gange tidligere her på bloggen er konsekvensen af en ensidig satsning på en ren privatiseret ladestander infrastruktur nemlig, at strømmen bliver alt for dyr. Og når strømmen bliver dyrere, bliver det mindre attraktivt for bilkøbere at skifte til en elbil. Dermed bliver udbredelsen naturligvis mindre. Og det er jo lige det modsatte af det, som de fleste politikere ellers siger, at de ønsker. Så det hænger altså ikke sammen.

Hvad være er, så er der ingen andre tiltag i miljøforliget, der kunne fremme udbredelsen af elbiler. Jeg har tidligere skrevet 8 konkrete forslag til hvad man kunne gøre for at stimulere udbredelsen af elbiler, som bygger på hvad andre lande omkring os har gjort. Men ingen af disse, ellers gode forslag, har fundet vej til miljøforliget. Det er trist.

Jeg synes der bruges for meget pisk og for lidt gullerod i miljøplanen. Afgifter, begrænsinger og større udgifter i stedet for stimulering til at vi hver især gør mere af det rigtige for miljøet. Og det synes jeg er dumt. For det betyder, at vi, som samfund, går glip af en masse privat kapital, der ellers står klar til at blive brugt på, at vi kan få et bedre miljø.

Folk vil gerne købe elbiler, og de vil gerne investere og solceller – det er private midler, som ikke belaster de øvrige skateydere. Men elbilerne er bare lidt for dyre, og solcellerne lidt for lidt økonomisk attraktive. Ved at løsne lidt op for afgifter og gøre afradragsmuligheder og øvrige praktiske forhold bare lidt bedre ville mange flere hoppe på vågnen. Det ville udløse milliarder af private kroner investeret i et bedre miljø til gavn og glæde for alle – for hele samfundet.

Jeg er ked af at konstatere, at politikernes manglende forståelse for, hvad der skal til for at få flere til at skifte til elbiler mest sandsynligt ender med, at Danmark beholder pladsen som Europas førende elbil-uland. Elbilerne skal nok komme. Om Danmark hopper med på vognen eller ej er uden betydning for bilproducenternes satsninger, for heldigvis er der tilstrækkeligt mange andre, og meget større lande, som har set lyset og gjort meget mere af det der skal gøres. Men Danmark kommer bare til at blive det sidste land som får glæde af denne udvikling, hvis ikke politikerne meget snart tager sig alvorligt sammen og for udnyttet det momentum, som der er lige nu!

2 Kommentarer

Fint indlæg

Jeg ser det som to paradigmer – på den ene side miljøet, den anden side at kradse nogle kroner ind i statskassen.
I den ideelle verden ville miljøet spille den største rolle i forholdet om vi skulle gå efter den største miljøgevinst, men i virkelighedens verden ser billedet helt anderledes ud. Her handler det tit om at ”sælge” en ny skat og afgift, således den pakkes ind som beskyttelse af borgerne, men rent faktisk er der tale om en pipeline til statskassen i stedet for.

Danskerne har verdens dyreste energiafgifter, hvis disse afgifter blev mindre i forbindelse med renere energi, så skal pengene kradses ind andre steder. Her vil argumentationen for at hæve andre skatter være sværere, selvom den enkelte dansker godt kan se det er ved at gå over gevind med det øgede afgiftspres på energien.

Jeg tror vi er en stor del der gerne vil investere i vedvarende energi ud fra et miljørigtigt initiativ, el biler, strøm fra solenergi mv., men hvis investeringshorisonten i investeringen skal trækkes ud over 10 år eller mere før det går i balance, så vil der let kunne ske ændringer i afskrivningsgrundlag, afregningspriser etc., og over så lang en periode, vil der komme forskellige folketingsflertals, som måske ændrer lovgivningen afregningspriser og afgift grundlag.

Svar

Netop i forhold til det sidste du siger er det vigtigt, at de love Folketinget laver i forhold til afskrivninger på vedvarende energianlæg osv. er støttet af et bredt flertal, så de ikke bare bliver lavet om når en ny regering bliver valgt. Det er det nuværende miljøforlig da også, og det er derfor ekstra ærgeligt, at de ikke har fået indbygget nogle gode aftaler i forhold til bl.a. elbiler og solceller.

Hvis nye miljørigtige teknologier skal udbredes – og det er der et stort flertal for at de skal, så kan man enten støtte dem økonomisk (via penge der så skal kræves ind i skat), eller man kan stimulere økonomisk til, at folk selv hiver pengen op af loimmen til investeringerne. Det sidste mener jeg klart er billigst. Og derfor synes jeg det er virklig ærgeligt, at man ikke i det nye miljøforlig har satset meget mere på det.

For nu hvor der så IKKE er givet bedre incitamenter til at folk skal købe elbil, så betyder det jo ikke at folk bare sparer pengene op og gemmer dem til der kommer bedre lovgivnbing. Nej, de går da ud og køber en traditionel bil i stedet for – og så bliver det i bedste fald først om mange år når de igen skal have bilen udskiftet, at de overvejer en elbil. Det synes jeg er dumt. For det er lige nu og i de kommende par år, at det for alvor bliver en realistisk mulighed for mange flere at skifte til elbil – men, som sagt, kun hvis der gives bare lidt bedre forhold end dem der er nu.

Svar

Skriv kommentar