Min Tesla Roadster kører igen økonomisk!

I dag var jeg ude at køre en lidt længere tur med elbilen i det gode vejr. Jeg skulle ud og hente min datter i Bagsværd, som havde overnattet hos sin kusine. Det er en tur på ca. 140 km frem og tilbage.

Jeg kørte forsigtet uden dog at køre “ulovligt” langsomt, for endnu engang at teste om jeg dog ikke kunne få el-forbruget på min Tesla Roadster lidt længere ned i nærheden af hvad det tidligere har været. Og til min store overraskelse lykkedes det! Så nu er jeg for alvor forvirret …

I forrige uge skrev jeg om de problemer jeg har haft gennem de seneste måneder med, at min Tesla Roadster er blevet mindre og mindre økonomisk at køre i. I dette indlæg forsøgte jeg at pejle mig ind på hvad årsagerne mon kunne være, uden dog at komme frem til en endelig konklussion. Men med dagens test er jeg som sagt blevet endnu mere forvirret. For den data jeg har fra de foregående måneder kan jeg ikke finde fejl ved. Det kan jeg heller ikke med dagens data. Men hvad mon der så er sket? Kan det være en midlertidig fejl, som nu er væk?

Som det fremgår af billedet ovenfor, der er taget i bilen lige efter jeg kom hjem, så kørte jeg godt 140 km på lige godt 2 timer – altså med en gennemsnitsfart på ca. 70 kmt. Det kan ikke siges at være specielt langsomt, når det tages i betragtning, at en del af det foregik på landevej og i byområde.

Og bedst af alt, som du ser, det samlede gennemsnitlige energiforbrug på turen endte med kun 134 wh pr. km. Det er virkelig godt! Det samlede forbrug af el var knap 19 kwt – hvilket svarer til en el-pris på under 30 øre pr. km. Det svarer, med dagens benzin/diesel og strømpriser til ca. 44 km pr. liter – i en værdi-omregning fra brændstof til el. Det kan man vist ikke brokke sig over i en sportsvogn.

Og det er ikke kun de to målinger der faldt godt ud – også udlæsningen af ideal versus estimated range giver samme gode billede. Således endte de to målinger med at stå på 203 km ideal range og 232 km i estimated range.

Det understreger således, at min samlede tur er kørt mere økonomisk end det gennemsnits forbrug Tesla forventer man kører med. En del bedre endda.

Jeg skal ud og køre nogle tilsvarende lange ture i de kommende dage, så der vil jeg naturligvis tjekke om jeg kan holde det samme fine lave energiforbrug som på dagens tur. Uanset udfaldet skal jeg nok holde dig orienteret her på bloggen. Ja, jeg synes altså det er lidt spændende 🙂

 

11 Kommentarer

Så er der måske snart råd til røde bøffer igen 😀

Svar

Altid 🙂

Svar

Hej Mikkel
Tesla Model S skulle kunne køre 300 miles (480 km) ifølge EPA testcyklusen med en fart på 55 mph (90 km/t).
Det kunne være spændende at se hvor langt Roadsteren kører ved 90 km/t i gennemsnit. Hvordan du lige skal komme til at køre 90 km/t i gennemsnit ved så ikke. 😛

Hvor langt kan du køre i Roadsteren hvis du hovedsageligt kører motorvej? Det kunne jo også være interessant at teste. Samt finde ud af hvor stor elforbruget er pr kørt kilometer på motorvej kontra landevej.
Hilsen Nicolai

Svar

Personligt er jeg ikke så interesseret i den type “laboratorie tests” – jeg er mere interesseret i, hvor langt man kan køre under praktiske dagligdags forhold – sommer og vinter og i blandet kørsel.

Svar

Hej Mikkel
Måske jeg ikke har udtrykt mig klart nok:
Jeg mener, det kunne være fedt, at du testede, hvor langt Teslaen kører på en opladning, hvis du hovedsageligt kører motorvej.
Hvis man ønsker at krydse landet i en elbil under praktiske daglige forhold, vil man jo også tage motorvejen. 🙂

Hilsen Nicolai

Svar

Alle realistiske køre ture er en blandet kørsel – også på tværs af landet eller til andre lande. Du kan se hvordan det gik på min tur til Sverige her: http://www.elbilbloggen.dk/elbil-dagbog/ferie-elbil-300-km.html

Svar

Tak for svaret og linket. Det besvarede mit spørgsmål.
Det er fedt at Roadster’en virkelig kan køre de ca. 400 km på en opladning, som Tesla annoncerer den kan – også selvom kørslen hovedsagelig foregår på motorvej.

Svar

Roadsteren er faktisk kun annonceret til at kunne køre ca. 340 km – men mit forsøg viser bare, at hvis man kører økonomisk kan man køre længere. Og omvendt, hvis man kører vildt, så kommer man naturligvis ikke helt så langt. Præcis ligesom med en benzinbil 🙂

Svar

Ok. Ja, jeg hentede bare dataene om Roadsteren rækkevidde fra “http://www.teslamotors.com/roadster” og “http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster” hvor de opgiver rækkevidden til ca. 400 km. Er det fordi den Roadster du kører er forrige generation?

– Ja hvis man kører med en tung speederfod i en benzinbil, så forsvinder de dyre dråber også hurtigt og giver dermed en langt dårligere kørselsøkonomi. Det der bare gør sig gældende med en almindelig bil er:
1. Du har en større samlet rækkevidde, idet at benzin/diesel indeholde meget mere energi i forhold til dets vægt modsat et LI-ion batteri.
2. Kørecomputeren i almindelige biler giver dig et ekstremt grov tal på, hvor mange kilometer du har igen, modsat elbilen hvor du kan følge med hele tiden mens de tilbageværende kilometere på batteriet tæller nedad. Det har en anden psykologisk effekt, som jeg tror, mange bliver nødt til at vende sig til.

Se den danske side: http://www.teslamotors.com/en_DK/roadster – 340 km 🙂

Den Tesla Roadster jeg kører i er Signature modellen, som svarer til sportsmodellen.

Det er modtaget. 😉

Svar

Skriv kommentar