På elbil-tur med Miljøminister Ida Auken

I går var det 1. maj – arbejdernes internationale kampdag. Og for mit eget vedkommende blev det en ganske særlig dag, for jeg havde fået muligheden for at agere minister-chauffør for vores Miljøminister Ida Auken om formiddagen. Det gav mig lejlighed til at snakke lidt med Ida Auken om elbiler, regeringens planer i forhold til elbiler og Ida Aukens personlige holdninger til elbiler.

Jeg har naturligvis optaget min elbil-samtale med Ida Auken på video, som jeg plejer når jeg har gæster med ude at køre. Du kan se videoen nedenfor …

Det var godt at høre, at Ida Auken og regeringen ser elbiler som en vigtig brik i bestræbelserne på, at skabe et bedre miljø. Det var godt at få bekræftet, at de satser seriøst på en meget højere produktion af alternativ energi. Og det var godt at høre, at de stadig pønser på, at lave en national plan for elbiler.

Det var til gengæld knap så opløftende at høre, at regeringen har valgt, at prioritere udbygningen af vindmøller på bekostning af en mere proaktiv satsning på elbilområdet. Det er klart, som Ida Auken sagde, at man jo ikke kan gøre alting på en gang, men jeg synes bare dels at der er et enormt momentum omkring elbiler lige nu, som det er dumt at ignorere, og dels er der jo virkelig mange danske arbejdspladser i at prioritere elbilerne lidt højere (som dokumenteret af Dansk Elbil Alliance i efteråret 2011).

Jeg kunne forstå på Ida Auken, at regeringen mener, at det ikke nødvendigvis er så smart, at satse på elbilområdet før teknologierne er bedre udviklet og der er etableret en bred ladestanderinfrastruktur. Men som jeg jeg tidligere har forklaret om her på bloggen, og som jeg fortalte Ida Auken, er ladestander-problematikken efter min bedste overbevisning blot en psykologisk barriere. Det var hun tydeligt overrasket over at høre, så måske lærte hun lidt der, som hun forhåbenligt kan bruge i regeringens videre diskussioner om elbiler.

Jeg synes også, at Ida Auken måske ser lidt for positivt på priserne på elbiler. Ja, det er da helt rigtigt, at fritagelsen af registreringsafgiften er en stor rabat – en rabat som andre lande, der ikke har så høj en registreringsafgift opnår. Og det er også helt rigtigt, at en elbil som min Tesla Roadster bestemt ikke er dyr, sammenlignet med andre sportsvogne.

Men faktum er bare, at de fleste almindelige familie-elbiler stadig er en del dyrere at købe end tilsvarende benzin eller dieselbiler – selv uden registreringsafgift. Og det gør, at det stadig ikke kan betale sig økonomisk for ret mange mennesker at købe en elbil. Problemet er endnu større for folk der køber firma-elbiler, eller for de taxi selskaber der ønsker at skifte til elbiler.

I min “gave til politikerne” skrev jeg sidste år om det problem, at hvis man opsætter et privat solcelleanlæg, så må det ikke være større end 6 kw, hvis man skal udnytte den afgørende nødvendige tilbageløbsordning. Et 6 kw anlæg er fint nok til en almindelig husholdning, men hvis man har en elbil er det ikke nok. Jeg var lidt overrasket over, at Ida Auken slet ikke havde hørt om den problematik før. Men det har hun så nu.

Det var tydeligt for mig, i min snak med Ida Auken, at alt for meget information om elbiler præges af de kommercielle spillere i markedet – elselskaber, infrastruktur leverandører og elbilproducenter, frem for os elbils-forbrugere. Et langt stykke hen ad vejen kan alle parter naturligvis godt være enige – f.eks. i det overordnede mål, at vi gerne vil have flere elbiler, men på en masse vigtige detaljer er der store forskelle på det jeg som elbils-forbruger oplever og så det de forskellige kommercielle aktører siger. Et meget godt eksempel på dette er hele snakken om ladestandere.

Jeg håber derfor på, at jeg vil få lejlighed til, at følge op på min snak med Ida Auken, så hun og de andre ledende politikere, kan få lidt mere forbruger-orienteret information om elbiler, så de kan træffe nogle beslutninger på området der ikke så ensidigt bygger på industriens agenda.

Samlet set var det en god snak jeg fik med Ida Auken. Jeg er naturligvis ked af, at regeringen tilsyneladende har nedprioriteret – eller i hvert fald udskudt prioriteringen af, elbiler. Der er et momentum lige nu, som kan udnyttes. Om det samme momentum eksisterer om nogle år er ikke til at sige. Og hvis ikke vi rykker nu, så er der risiko for, at dem der har penge til at investere i området investerer deres penge i andre lande end Danmark. Og det synes jeg ville være ærgeligt.

 

8 Kommentarer

Jeg har fulgt meget ivrigt med her på bloggen, og overvejer meget kraftigt at resevere en Tesla Model S. Men når jeg ser det her interview med Ida Auken, så tager jeg mig til hovdet..

Grænsen på 6kw, er simpelthen til, fordi ellers så undgår man i for høj grad at betale skat af sit energi forbrug?.. Altså den energi som man selv har produceret, den skal man helst ikke slippe for at betale skat af?

Og vi skal ikke have at folk bliver små elfabrikker? Der er jo tale om tilbageløb, det vil sige at man stadigvæk ikke producere mere end man selv forbruger.

Regeringen her er atlså meget uimponerende.. Det ville være perfekt for mig at kombinere købet af en elbil med et solcelleanlæg.. Men med de her begrænsninger, så ender det sikkert med Diesel bil istedet..

Svar

Jeg ved godt denne kommentar kommer lidt sent, ift. hvornår indlægget er lavet, men jeg er bestemt ikke enig i at ladestandere kun er en psykologisk barrierer.

Problemet er at de biler (foruden tesla’s) der er på markedet i dag (leef, fluence) har alt for kort rækkevidde.
Her i december hvor det fryser udenfor, er rækkevidden på en fluence nede på ca. 100 km!, og det kommer man altså ikke ret langt med, hvis man både skal ud og hjem.

Pointen er at der for disse biler skal ladestandere op (og de skal op i by-midten, ved storcentre og forlystelser), for ellers kommer folk ikke hjem igen (jo, fluence ejere kan skifte batteri, men andre kan ikke).

Svar

Det er jo derfor der er så få der køber elbiler! 🙂
Jeg tror nemlig ikke på, at ret mange vil købe en elbil, som kun kan køre halvdelen af den distance man har brug for på en almindelig hverdag uden at skulle lade op. En bil, el eller ej, SKAL kunne køre de distancer man normalt har brug for. Og køber man sådan en bil er der ikke brug for offentlige ladestandere.

Så, jeg tror ikke på, at selv nok så mange ladestandere vil få folk til at købe elbiler. Det vil kun bedre elbiler og bedre priser.

Svar

I følge Trafikstyrelsen, er 80 – 90 pct. af danskernes daglige kørselsbehov under 100 km.

Så elbilen burde kunne klare de fleste turer lokalt, og med Fluence kan man køre på tværs af landet, hvis altså alle skiftestationerne er i drift og fungerer.

Svar

Det er ikke kun det daglige – men det “almindeligt årlige” kørselsbehov, der skal være dækket for at folk vil købe en bil. Dette inkluderer at folk f.eks. skal kunne køre til deres sommerhus, på besøg hos familie og andre ting de løbende gør i løbet af et almindeligt år.

Batteriskifte-løsningen er en rigtig skidt løsning – jeg har gjort rede for hvorfor jeg mener det flere steder her på bloggen 🙂

Svar

Jeg er enig i at det folk køber bil, så de kan komme på de lange ture også (sommerhus, besøg familie osv.) – så når elbilen bliver endnu billigere, så er de jo perfekte som pendlerbiler – da det er de færreste der har mere en 50 km til arbejde.

Jeg siger ikke noget om batteriskifte er skidt eller godt – konstatere bare at det eksistere, og at man med en Fluence kan komme fra Kbh til Aarhus.

Må også selv konstatere at jeg i et spørgeskema, besvarede et spørgmål ang. om jeg selv ville købe en elbil, med at det ville jeg når måske hvis rækkevidden blev 400 – 600 km. Så rækkevidden er udover økonomi, bestemt vigtig når der skal købes bil.

deMib:
Enig. Bilproducenterne skal have nogle større batterier i. De nuværende biler er ikke attraktive nok.

Hvis vi tager udgangspunkt i fx. mit behov (da jeg faktisk er på udkig efter ny (el)bil): Jeg bor i Horsens og har 20 km. til arbejde (dvs. 40 km, ialt). Det kan de fleste elbiler klarer, men i weekenden, hvis jeg skal til Århus eller Kolding, duer det ikke.
Fair nok, jeg kan købe en fluence (har prøvekørt den flere gange), men helt ærligt: der kan være større ting i min clio, end der kan i en fluence (og den nye bil er tænkt som bil nr. 1).
Kan jeg få træk på en fluence? Nej.
Har jeg det på min clio? Ja.

Alt i alt, er fluencen en bil der ikke kan opfylde mine krav (der faktisk ikke er ret store), og de andre elbiler (på nær tesla) dør på rækkevidden.

Et andet aspekt jeg ikke helt har forstået er prisstrukturen på better place (jeg vælger at se nærmere på better place, for skal man have en bil der er til at komme i nærheden af for menneske penge der kan opfylde ens krav, er better place og fluence det eneste alternativ jeg kan se. OG det er det jo så ikke engang alligevel)
3000,- pr. md. for 30000 km. pr. år – det lyder af alt for meget.
Det svarer til et km/l forbrug på 10 km/l (hvis vi siger en liter benzin koster 12 kr.) – hvilket er ret pessimistisk

Nej, jeg glæder mig til tesla model s, og endnu mere til model x kommer til landet.
De er pt. det eneste rigtige bud på virkelige alternativer.
Muligvis også deres kommende mellemklassebil, men den er der ikke sluppet ret meget ud omkring endnu.

Svar

Ja, jeg er helt enig. Better Place modellen virker alt for dyr og en Fluence er ikke en god nok bil til prisen.

Jeg håber der kommer flere seriøse producenter på elbilmarkedet end Tesla – jo flere jo bedre. Men ja, Model S og Model X ser rigtig spændende ud. Men bestemt også deres kommende mellemklassemodeller.

Svar

Skriv kommentar