I dag har jeg fået min Tesla Roadster!

Så kom den store dag, hvor jeg skulle hente min Tesla Roadster. Jeg indrømmer gerne, at det var lidt svært at falde i søvn i nat. Jeg har drømt om elbiler. Turen startede kl. 12:30 hjemme fra Ugerløse, hvor konen og jeg kørte mod Kolding til P. Christensen. Lidt over 2 ankom vi til en nyvasket bil. Klar til overdragelse …

På billedet ses i centrum min nye Tesla Roadster, til venstre står jeg og til højre står marketingchef for P. Christensen og Lease-a-Star Esben Nissen.

Efter lidt instruktioner i brug af bilen, overdragelse af papirer osv. gik turen hjemad – mig i min nye Tesla Roadster, og konen i min Mercedes, som vi var kørt derover i. Det var den første længere tur jeg skulle køre i bilen og jeg var derfor lidt spændt på, hvordan det ville gå med rækkevidden. Der burde jo være rigeligt strøm til de 160-170 km, men man ved jo aldrig, når det er første gang.

Turen hjem gik fantastisk. Ikke alene er det en skøn bil at køre i, den er faktisk også utrolig let at køre. Jeg kørte nok ikke så økonomisk som man kan gøre og alligevel var der (naturligvis) rigeligt med strøm. Da jeg ankom derhjemme stod “ideal range” (den tilbageværende ideelle rækkevidde) på 85 km. Og jeg havde endda ikke kørt i det, der på en Tesla Roadster hedder “range mode”, som kan få den til, at køre endnu længere på en opladning.

På vejen hjem blev jeg overhalet af et par Lamborghini sportsvogne. Det var helt tydeligt, at de absolut ikke ville finde sig at at blive kørt agterud af en skide elbil. Og da jeg ikke endnu er så fortrolig med Tesla Roadsteren, lod jeg dem nyde overhalingen. I praksis kunne jeg nok godt have givet dem baghjul – og måske en mindre depression til følge, men jeg vil godt lige lære bilen lidt bedre at kende, inden jeg kaster mig ud i den slags 🙂

Trygt hjemme i carporten blev Teslaen straks sat til opladning. Det gik også let – ingen problemer. Jeg blev dog lige først lidt overrasket over, hvor meget det larmer, når den påbegynder opladningen. Det er vist kølingen der går igang. Kort efter droslede den dog lidt ned igen. Med en 32 ampere ladning er det måske ikke så underligt der skal køles lidt undervejs.

Nu er det så tid at nærstudere manualen til bilen. Der er mange forskellige indstillingsmuligheder og informationer man kan få om bilens drift imens man kører. Jeg glæder mig, som et lille barn, til de kommende uger, hvor jeg skal ud og køre en masse ture.

Hvis du er i tvivl om hvad hele det her projekt går ud på vil jeg anbefale at du læser mit første indlæg her på bloggen: “Velkommen til Elbil Bloggen” og siden “Om Elbil Bloggen“.

32 Kommentarer

Stort tillykke med bilen! – Jeg har også kun hørt godt om Tesla Roadster. – Også er den jo FANDENS hurtig!

Hvis du kommer forbi Lyngby, så må du sgu gerne give et kald 😛

Svar

Hej Mikkel,
Stort tillykke med den fantastisk flotte bil.
Det er da i sandhed noget andet en Ellert.
Det vil være fantastisk, hvis der i fremtiden udvikles elbiler, som kan køre 300 – 500km eller mere på en opladning, og som kan oplades på få minutter.
Endnu en gang tillykke med opfyldelsen af en drengedrøm.

Dbh. John

Svar

Elbiler der kan køre 3-500 km på en opladning findes allerede – i hvert fald i form af en bil som min Tesla Roadster. For det er lige præcis det den kan. Men opladningen tager desværre lidt mere end et par minutter … endnu. Men teknologi har ingen grænser og i disse år investeres der milliader i batteriteknologi, så jeg er helt sikker på, at det nok skal blive meget bedre.

Allerede med den nye Tesla S, der kommer til næste år, bliver det bedre3. Det kan som standard køre min. 500 km på en opladning og kan lades op på bare 45 minutter. Så¨vi er på rette vej.

Svar

Hvad koster sådan en sag i DK?

Svar

Prisen i Danmark er faktisk den samme som i alle andre lande – bortset fra momsen. For der er ingen registreringsafgift på elbiler. Så man sparer de 180% der ellers pålægges alle nye biler.

Så relativt er en Tesla faktisk billig – i forhold til andre “super cars”. Prisen ligger på 800-950.000 kr. alt efter version.

Svar

Hvor sejt! Vidste ikke engang man kunne købe dem i Danmark endnu.
Tillykke med den 🙂

Svar

Tak! 🙂
Man har kunne købe dem i Danmark siden 2009. P. Christensen var de første der begyndte at forhandle dem og deres leasingselskab – og min sponsor, Lease-a-Star er fortsat de eneste der leaser dem ud. Og det er faktisk ikke så kostbart – jeg mener prisen starter omkring 12.500 kr./md inkl. moms

Svar

Gad vide hvad den koster her i Thailand 🙂

Svar

Med mindre der er særlige bilskatter, som i Danmark (hvor elbiler så er fritaget), så koster den det samme som i resten af verden 🙂

Svar

Dann den er nice. Tillykke med den 🙂
Hvor mange HK har sådan en fætter?

Svar

Lige knap 300 HK. Men det er ikke så meget de mange HK der er fedt – det er det faktum, at elmotoren har et helt fantastisk omdrejningsmoment. En elmotor trækker for fulde kraft allerede ved første omdrejning i modsætning til en forbrændingsmotor, der skal op i omdrejninger, for at levere den maksimale ydelse. Det er derfor de har gear – og derfor der ikke er nogle gear i en elbil som Tesla’en 🙂

Svar

Hej Mikkel

Tillykke med bilen. Dejligt at det kunne lykkes at få drømmebilen. Nu har det gået og snakket om den dyt i tre år. Det bekræfter jo blot at sætter man sig nogle mål og gør en indsats, ja så kan det meste lykkes.

Glæder mig til at få en tur. Jeg må da gå under “Stjerner i bilen”, ha ha!

Nicolai

Svar

Hvor er den pisse fed. Og hvor ville den være 100 gange federe i sort. Jeg sidder og får helt ondt i maven over at producenten kan finde på at “ødelægge” så fin en bil ved at male den orrange 🙂 men tillykke med den. Glæder mig til at følge med i dine køreoplevelser.

Svar

Orange er jo min signatur farve – det skal jo gerne passe til mine Italienske jakkesæt 🙂

Svar

Tillykke med det fine lån – og sikke en passende farve! Det må kræve lidt tilvænning at køre i en “næsten racer” med elmotor?

Svar

Det kræver faktisk forbløffende lidt tilvending at køre bilen. Den er meget lettere at køre i end de benzindrevne super cars. Og hvad mener du med “næsten racer”? Den kører da fra stort set alle de benzindrevne gadebiler man kan købe 🙂

Da jeg var ovre hos P. Christensen og hente Tesla’en stod der en ond Mercedes AMG med næsten 600 hk. Men dens acceleration er ca. 1 sekund langsommere end Teslaen … og så koster den 3,5 millioner 🙂 (men den var nu også meget lækker, selvom den er lidt langsom hehe)

Svar

Tillykke og jeg synes altså den er SÅ sej i orange! Håber du får super succes med projektet! 🙂

Svar

Tak – det er da godt at høre, der er andre som mig der har god smag 🙂

Svar

Hold da kæft, hvor er den lækker! Stort tillykke Mikkel – virkeligt et fedt køb.

Svar

Hej Mikkel

Til lykke med den super flotte elbil.

Kanon idé med en blog om elbiler – det er der fremtid i – selv om det har været en hård fødsel.

Mvh. Bo

Svar

Tillykke, Mikkel

Godt at se, at du er kommet flyvende fra start. Både on- og offline … Vi skal snart ud at køre om kap, som vi aftalte. Min Kronan-cykel vejer kun 22 kg, og jeg har gode ben.

Kh K

Svar

Det er en deal! Hvordan er din tid på 0-100 km/t 🙂
– Og så skal vi jo på verdens første elbils-musik-turne, ik?
Der er vist lige plads til en lille forstærker, en ukulele og et par rene underbukser i baggagerummet

Svar

Mange gange tillykke 🙂 Lad os køre om kap en dag. Så kan du se om den kan køre fra min dejlige Z4 🙂

Svar

Med mindre du har gjort noget særligt ved den, løber jeg i hvert fald fra dig på 0-100. Din Z4 ligger vist “kun” lige under 6 sekunder, ik? 🙂

Svar

Stort tillykke med bilen, den er fed, og hurtig, giv en tur hvis du kommer forbi odense 😀

Mvh
Morten

Svar

hvordan ser det ud med økonomien i forhold til en almindelig benzin bil?

(flot Ferrari hat i øvrigt)

Svar

Det er skam en Tesla hat! 🙂

Jeg komer snart med en lidt mere omhyggelig artikel omkring økonomien i elbiler. Jeg tror den vil overraske de fleste. Jeg nævnte lige mine udregninger for Tesla i Danmark – selv de var overrasket!

Svar

Det ser ud til at din bil snart bliver antik – mon ikke det kan øge brugtvogns-prisen væsentligt.

http://www.business.dk/industri/slut-for-teslas-superbil

Godt gået at Tesla dropper en succesfuld model uden at have en efterkommer stående til at tage over.

Svar

Business artiklen er desværrer udtryk for en virkelig elendig gang journalistikl! De prøver at lave en nyhed ud af noget der på ingen måde er en nyhed, og brygger så nogle teorier sammen, som der inmgen hold er i.

Faktum er, at det hele tiden har været planen at Tesla Roadster kun skulle sælges bi et begrænset oplag og tid. Det er der altså intet nyt i.

Det er helt forkert, at de ikke har noget andet klar, eller at de nu vil bruge Roadsteren til at bygge nye biler på – det har de skam været i gang med længe. Tesla S kører og er p.t. ved at blive sat i produktion. Den er på gaden i Danmark til næste forår.

Business prøver at piske en stemning op, men de kan ikke finde en eneste til at bakke dem op i deres vrøvl.

Svar

Godt du nåede at få din Telsa. Det lader til at de stopper produktion og fokusere på familiebiler i stedet:

Svar

Frederik – jeg har fjernet linket til artiklen, dels fordi den er så fuld af fejl at det er til at brække sig over hvor elendig journalistik de tillader – og dels fordi jeg allerede flere steder – både her på bloggen og andre steder, har svaret på hvorfor det de skriver er en absolut IKKE-nyhed 🙂

Berlingske må virkelig have problemer med at finde på noget, når de kan finde på at kalde det de skriver for en nyhed. Trist. Men på den anden side kan det måske forklare at næsten ingen gider læse aviser mere 🙂

Svar

Det er bare i orden 🙂

Go vind med bilen.

Svar

Skriv kommentar