Politiet stoppede mig i min elbil ...!

I dag skulle jeg til stor 50 års fødselsdag hos min elskede tante Helene i deres skønne hus i Bagsværd. Konen er på weekend-tur med sin skoleklasse, og datteren er i sommerhus med mormor, så der var kun mig og min søn Hampus på 5 år hjemme – og så var det jo oplagt at snuppe Tesla’en.

Jeg var en smule usikker på, hvordan bilen ville klar sig i regnvejret, da jeg kører med soft-top her i sommertiden. Der følger også en hard-top med til Tesla Roadsteren, men den er lidt besværlig at sætte på, så her over sommeren kører jeg med soft-toppen.  Den er let lige at løfte af. nå¨r solen skinner. I manualen skriver de, at soft-toppen ikke er beregnet til at holde meget stærk og vedvarende regn ude. Men jeg tog chancen og satsede på at det gik …

Det gik heldigvis godt. På vejen derud – en tur på knap 70 km, regnede det ikke så meget. På vejen hjem styrtregnede det, og der begyndte jeg altså at blive lidt nervøs. Men der kom ike så meget som en dråbe vand ind i bilen. Det var jeg faktisk lidt imponeret over. Det er flot klaret af en soft-top. Så 10 point til Tesla for det!

Ude til festen var der en masse af min familie og skøre venner. De fleste er kunstnere, gamle hippier, pædagoger og det der ligner. Ikke overraskende gav mit nye vidunder en hel del opmærksomhed og dannede grundlag for en stor del af snakken. Elbiler, elbiler og mere elbiler. Heldigvis er det ikke et emne jeg sådan lige foreløbigt bliver træt af.

Min stedfar Poul var oprindeligt med til at opsætte Tvindmøllen – den første store vindmølle i verden. Den står i øvrigt stadig, på 35. år, og producerer strøm. Den mølle satte for alvor gang i hele det danske – og globale, vindmølleeventyr. Så vi fik os naturligvis en god lang snak om vindmølle-energi, andre alternative energiformer og ikke mindst hvordan netop vindmøller er den perfekte kombination med elbiler. Hele natten står de jo og producerer strøm, som der ikke er nogle aftagere til. Det vil være oplagt med en større elbil-park, der kan aftage al den strøm.

Jeg vil naturligvis anbefale politikerne, at de stimulere os elbilejere til at gøre brug af al den overskudstrøm om natten. Giv os den til halv pris – eller sådan noget. På Tesla’en er der en timer, så jeg selv kan bestemme hvornår den skal lade op. Giv mig et tidspunkt, hvor der er overskudsstrøm, så skal jeg gerne sætte opladningen til den tid. Men giv mig også et incitament til at gøre det.

Politiet stoppede mig i min elbil …

Og så er det vist tid at forklare overskriften på dette elbil-dagbogs indlæg.

På vej hjem var der politiafspærring på Hjortholmvej på vej ind mod Tølløse. Så for satan, tænkte jeg. Gud ved hvordan de vil håndtere en bil som Teslaen. Jeg blev vinket ind til siden og rullede vinduet ned. En flink politiman måtte helt ned i knæ for at kunne se ind i bilen. Nå, du sidder nok lavt i den der bil, konstaterede han tørt. Ja, sagde jeg, og tilføjede med stolthed i stemmen: Det er en elbil. Er det en elbil, spurgte han retorisk? Jeg er ikke helt sikker på han troede på mig.

Har du et kørekort, spurgte han. Og det havde jeg da. Det var lidt svært at krænge ud af lommen – man sidder jo, som den rare politimand havde konstateret, lidt lavt. Men det lykkedes da. Han kiggede på kortet og sagde så: Du har jo ikke kørekort til elbil. Jeg kiggede lidt underligt på ham, men kune så se, at det blot var udtryk for den til tider knastøre Vestsjællandske humor. Nej, nej, men det går nok, sagde jeg med en forsigtigt smil. Det mante han åbenbart også, for han vinkede mig videre og lod mig køre.

Satans også, tænkte jeg. Jeg kunne egentligt godt have tænkt mig, at få en fartbøde i min elbil. Måske ville det ligefrem være den første fartbøde til en elbil i Danmark. Nå, men det kan måske nås endnu …

Trygt hjemme igen blev bilen, på vanlig vis, straks sat til opladning. Den lyser så flot op når den lader. Det er altså lidt porno-agtigt. På displayet kune jeg konstatere, at der var ca. 140 km “ideal range” tilbage ud af de 285 km som jeg startede med. Turen frem og tilbage var på ca. 140 km, så det ser ud til at jeg har kørt nogenlunde indenfor den beregnede “ideal range”. Det er jo godt, at man kan regne med det – selv med blandet motorvejs-, by og landevejskørsel.

18 Kommentarer

Fedt at du også vil fortælle om dine små oplevelser med din bil!
Hvad er prisen per km egentlig for din elbil?

Svar

Med den måde jeg har kørt på indtil nu – sådan lidt blandet kørsel, hvor jeg også giver den lidt huk en gang imellem, ligger jeg på ca. 150 v/h pr. km. Det vil sige ca. 6-7 km pr. kw/t som p.t. koster ca. 2 kroner med afgifter. Så det svarer altså til ca. 30 øre pr. km.

Til sammenligning kørte min gamle Mercedes E230 ca. 9 km/l benzin, som koster ca. 12,50 kr – svarende til ca. 1,38 kr. pr. km 🙂

Og min nye Mercedes A160 kører knap 20 km/l diesel, som koster ca. 11 kr – svarende til ca. 0,55 kr. pr. km. Og ingen af de to er altså sportsvogne!

Svar

Hold da op – man kan virkelig spare penge ved at køre i el-bil – og det er jo ikke små penge, hvis man kører meget til dagligt – og hvis man har sådan en bil, så er man næsten et skarn, hvis man ikke kører den dagligt :=).

Svar

Der er endnu flere penge at spare end det. Jeg skal nok komme med et samlet regnestykke snart – under Elbil Historier 🙂

Svar

Super spændende, og fangende titel, som absolut fangede interessen for denne blog. Tak fordi du delte oplevelsen. Vi bliver jo helt tændte ved tanken om et skift til el-bil, og de 285 kilometer er jo ganske fint i forhold til et land hvor vi i forvejen ikke har ret mange distancer der er længere – og ellers har en god undskyldning for en overnatning på et nyt hotel for at se lidt mere, og slappe af med ny mad m.v.

Fænomenal blog, som garanteret kan øge fokus på strøm, og en særlig nysgerrighed er vakt over for hvor mange steder der efterhånden får disse ladestik så vi alle kan få lidt strøm mens hovedet lægges på hovedpuden.

God søndag til alle. 🙂

Svar

Tusind tak, Henrik 🙂

De 285 km er faktisk bare i “normal mode” – i denne mode oplades der kun til 90% af batteriets kapacitet, og de sidste 10% bruges ikke. Det er det bedste for batteriets leve tid.

Hvis man slår over i “range mode” udnyttes hele batteriets kapacitet og så kan man køre den del længere. Det skal man så kun gøre, når man virkelig har brug for det, for det slider lidt mere på batterierne. Ifølge bøgerne kan den køre op til noget der ligner 350-400 km i range mode. Rekorden p.t. er faktisk hele 547 km – men de kørte så også med et snit på ca. 40 km/t, og det er jo ikke rigtig realistisk i en almindelig situation udenfor test 🙂

Svar

Lidt nørdet spørgsmål, men hvor mange km kan sådan et batteri køre? Man siger, at en Mercedes motor snildt kan runde 500.000 km. Og hva koster det at skifte batteri i sådan en eldjævle der? ;D

Svar

Det er ikke helt til at vide endnu, men Tesla giver en garanti på 100.000 miles eller 7 år. Man kan så betale €10.000 og sikre sig et nyt batteri – af den nyeste generation, når det gamle dør ud.

Svar

Jeg går ud fra, at hvis det rent faktisk var muligt at få overskudsstrøm til halv pris, ville din pris per kilometer næsten blive halveret? Min mors Citroen fra 1992, jeg normalt futter rundt i, koster omkring 1.2kr / kilometer, så der er mange penge at spare. Desværre er den lille million en del mere, end vi normalt køber bil for.

Et andet hurtigt spørgsmål: Du skriver, at der ingen registreringsafgift er på elbiler. Det er fantastisk, glimrende initiativ. Men hvad med hybridbiler? Beskattes de som normalt?

Svar

Såvidt jeg ved er det kun de rene elbiler, der er fritaget for registreringsafgift – ikke hybridbiler

Svar

Ja, det er rigtigt at det kun er rene elbiler der er uden afgift.

Der er dog stadigvæk moms på elbiler og da elbiler endnu er dyrere end alm biler bliver moms delen relativ stor.

Biler som Fisker og Chevy Volt kan oplades i en stikkontakt og når de så løber tør, starter en benzin motor der laver strøm, så man kan kører videre. Disse biler beskattes som en alm bil, så de bliver meget dyre, så dem kommer vi ikke til at se meget til i DK.

Svar

Nej, heldigvis – vil jeg så tillade mig at sige. For jeg synes ikke det er en god løsning, at tage noget så dejlig simpelt som en elbil og så gøre den unødigt kompliceret ved at indføre en benzinmotor i den. Så ryger hele enkeltheden.

Svar

Gratis el om natten, var dette ikke en mulighed: https://www.modstroem.dk/privat/presse/seneste-nyt/gratis-stroem-om-natten-leder

Svar

Ja, hvis indholdet var ligeså godt som overskriften 🙂
– men det er da et skridt i den rigtige retning

Problemet er, at langt den største del af elprisen er afgifter (ca. 60 øre el og 140-150 øre afgift). Så hvis prisen på el skal ned om natten er det afgørende, at politikerne støter om om det ved at sænke afgifter for nattestrøm tilsvarende, ellers bliver besparelsen meget lille.

Svar

Det lyder som fornuftig økonomi, dertil er der den store fordel, at parkering er gratis for elbiler, så hvis du er i staden engang imellem kan der alene spares store beløb på p-billetter indtil 2012.

Svar

Hej Mikkel
Tillykke med bilen. den er fed.
Du skriver du gerne vil have gratis strøm. om natten modstrøm har et tilbud med gratis strøm om natten
problemet er bare at du stadig skal betale afgiften.
se her
https://www.modstroem.dk/privat/presse/seneste-nyt/gratis-stroem-om-natten-leder
Du kan prøve at regne lidt på at det kan betale sig. Man betaler nok lidt mere for strømmen om dagen.

hilsen
Henrik

Svar

Hej Mikkel.

Fedt projekt du har kastet dig over! Jeg klikkede på et af dine bannere her på siden for Lease-a-Star, men umiddelbart kan jeg ikke finde leasingprisen på netop Tesla Roadster på lease-a-star.dk/rent-a-star.dk….

Du skulle vel ikke kende denne?!

Dbh, Christoffer

Svar

Christoffer – hvis du klikker på bannerne igen kan du se priser m.v. nu 🙂

Svar

Skriv kommentar