København - verdens første CO2 neutrale hovedstad i 2025

Københavns overborgmester Frank Jensen har en ambitiøs plan om, at gøre København til den første hovedstad i verden som er 100% CO2 neutral. Og det skal ikke gøres ved, at vi helt holder op med at bruge energi og bevæger os tilbage til stenalderen. Det skal ske gennem investeringer i mere miljørigtige løsninger kombineret med en højere grad af CO2-fri energiproduktion.

Den plan kan jeg godt lide. Den er ganske vidst meget ambitiøs, men absolut ikke urealistisk.

Positionering som CO2 neutral hovedstad

Som marketingmand har jeg altid hyldet “positionering”. Værdien af at være førende på et område – uanset, hvor lille det måtte være er enorm. Det, at eje en position er guld værd. Alle folk kan huske Miss World, men ingen kan huske mis næsten-world. Alle kan huske  guldvinderne, men de fleste glemmer sølv- og bronce-vinderne.

En af de bedste former for positioner at få er “den første …” for den er der aldrig nogle der kan tage fra dig. Jeg var f.eks. den første i verden, der skrev en bog på dansk om SEO. Siden da er der kommet flere andre SEO-bøger på dansk, men ingen kan nogensinde tage positionen, som den der gjorde det først fra mig.  

I disse tider, hvor hele verden bevæger sig mod mere miljørigtig energiproduktion og reduktion af CO2 udledningen er der en meget stor værdi i, at sidde på vigtige positioner indenfor miljø-området. Danmark har allerede nogle af dem indenfor f.eks. vindmølleproduktion. At blive verdens første hovedstad, som er 100% CO2-neutral er en spændende position at få og jeg er sikker på den vil give masser af opmærksomhed.

Alene ambitionen om, at gøre København CO2- neutral har allerede genereret international opmærksomhed.  På CNN kan du se et indslag, hvor de har været i Danmark og snakket med Frank Jensen om hele projektet: http://business.blogs.cnn.com/2011/06/13/a-carbon-neutral-copenhagen-by-2025/

CO2-neutral persontransport

Som det næste projekt – eller et parallelt projekt til København som CO2-neutral hovedstad, ville det være oplagt, at satse på en langt større andel af CO2-neutral persontransport. 100% CO2-neutral persontransport i København er nok svært at opnå, men der er ingen tvivl om, at andelen af CO2-neutrale transportmidler i byen kunne sænkes voldsomt over de næste 5-10 år, hvis der blev satset hårdt på det.

Min mening er, ikke overraskende, at elbiler er vejen frem mod en CO2-neutral persontransport. Prøv at forestille dig en storby som København, hvor alle bilerne kører på el … Ikke mere larm, ikke mere kvalmende bilos. Ikke alene vil det øge sundheden, det vil også gøre en masse boligområder, der i dag næsten er ubeboelige på grund af bilstøj og udstødningsgasser, meget mere attraktive.

København har allerede gjort mere for elbiler end de fleste andre byer. Således kan man i København parkere gratis hvis man kører elbil og der er opsat en del gratis ladestandere. Det er godt, men jeg tror der kunne gøres endnu mere.

Det vil f.eks. være logisk i forbindelse med den påtænkte betalingsring udenom København, at fritage elbiler. Det kunne godt få flere pendlere til at skifte til elbil. Der burde også reserveres endnu flere parkeringspladser til elbiler med dertil hørende ladestandere – og gerne i de mest attraktive områder. Det bør også udvides til at gælde indendørs – og mere beskyttede, parkeringspladser. Jeg vil ikke være så vild med at parkere min Tesla Roadster på gaden i København og parkeringshusene koster stadig penge for elbiler. Og så bør der sættes ladestandere op med en højere ladestyrke, end de 220 volt stik der sidder nu. Det går for langsomt med dem.

Til at starte med er det nok en god ide, at ladestanderne er gratis at bruge, men på sigt er det naturligvis klart, at der bør opkræves penge for den strøm man bruger.  Det er blot meget vigtigt, at strømmen ikke kommer til at koste mere, end man betaler for strømmen i sin egen stikkontakt derhjemme. Og betalingen skal være lige så enkel, som det er at køre kreditkortet igennem en parkeringsautomat i dag.

Jeg arbejder på, at få en snak med Frank Jensen om miljø-ambitionerne for København – og naturligvis i særlig grad, snakke med ham om nogle af de ideer der kunne bruges til at øge andelen af elbiler i byen.

4 Kommentarer

Det er godt nok en ambitiøs plan, held & lykke med det Kjøwenhaun 🙂

At al offentlig transport skal køre på el, det er jeg godt nok uenig i. El er faktisk so-last-year, hvorimod brint med hastige skridt er på vej frem. Tænk sig at have en transportpark, der kan fyldes op på få minutter, og hvor den eneste udstødning er vand.

Lyder det som utopi? Bare vent og se, teknologien er meget længere fremme end de fleste er klar over. Rygtet siger, at 2011 bliver året, hvor brint-teknologien nærmer sig den kritiske masse inden for masseproduktion, til at det begynder at blive rentabelt. Og når det sker, så kommer der fart på!

Men vi bliver jo nok ikke enige om at DET er vejen frem, når bloggen her nu handler om el-biler 😀

Svar

Nej, vi bliver bestemt ikke enige om at brint-biler skulle være bedre. Brint kan ikke i sig selv bruges til fremdrift – enten skal det laves om til EL, eller bruges i en forbrændingsmoter. Begge dele er en omvej og reducerer effektiviteten meget.

Elbiler er den bedste løsning – hybridbiler, brintbiler og alle andre varianter er dårligere på næsten alle punkter. Jeg synes vi skal satse på det bedste.

Dertil kommer det faktum, at der er meget lang vej endnu før vi har brintbiler, der kan sælges og en infrastruktur der kan bruges. EL-infrastrukturen er her allerede og det er elbilerne også.

> At al offentlig transport
Du må have misforstået mig – jeg skriver “persontransport” ikke al offentlig transport. Elbilerne egner sig i første omgang mest til den personlige transport, til afløsning af benzinbilerne. Busser går der nok lidt længere med. 🙂

Svar

Du siger at elbiler er godt, da de ikke larmer og forurener, som almindelige biler. Det er rigtigt.
Men derudover, er privatbilisme stadig en kæmpe udfordring, af flere grunde, som du ikke udrydder, ved at køre i elbil (som hører under privatbilisme). Her er 7 gode grunde til at begrænse privatbilisme:

1. Privatbilisme kvæster, og dræber stadig mange mennesker (modsat cyklisme)
2. Privatbilisme er ikke sundt og godt for dit helbred (modsat cyklisme)
3. Privatbilisme optager sindssygt meget plads i byen (modsat cyklisme)
4. Privatbilisme tæller negativt på Danmarks betalingsbalance, da vi jo importerer biler
5. Privatbilisme er en asocial adfærd, hvor du er afskærmet fra offentligheden (modsat cyklisme)
6. Privatbilisme medfører byspredning, som er det omvendte af byfortætning (som er grønt)
7. Privatbilisme medfører et større materialistisk forbrug qua bagagerummet (modsat cyklisme)

Som du kan se, medfører privatbilisme en lang række groft oversete bivirkninger, som totalt forstummer i debatten. Almindelige danskere tænker måske ikke så langt. Hvis man fremover begrænser privatbilisme – ikke kun i København, men også i Danmarks andre større byer, og samtidigt gør det mere attraktivt at transportere sig på anden vis, helst på cykel – vil det bl.a. medføre:

1. Færre drab og kvæstelser (godt for økonomien)
2. En langt bedre almen sundhedstilstand for hele befolkningen (godt for økonomien)
3. Langt mere plads til andre ting (boliger, parker, legepladser etc.)
4. Et endnu større overskud på betalingsbalancen (ja, også godt for økonomien)
5. En styrkelse af fællesskabet, og sammenhængskræften (godt for økonomien)
6. Byfortætning, medfører en lang række positive egenskaber, der igen er godt for økonomien
7. Mere kvalitet, mindre kvantitet – mere bæredygtighed, mindre udledning af CO2

Jeg håber, at du kan følge mig, og jeg takker dig for din blog. Jeg synes også at biler er smukke og seje, og jeg elsker at køre stærkt, men det er alt sammen – på den lange bane – skidt for mig, for andre, for økonomien, og helt overordnet medfører det rent faktisk et fattigere samfund jvf. ovenstående.

Jeg støtter de ledere, der går ind for mindre privatbilisme – og jeg tror på, at det går den rigtige vej. I al fald i København, og det gør mig stolt, og glad, at læse om de tiltag der sker i KBH.

VH. Jacob Frank Hansen, Svendborg.

Svar

Jacob, det er meget tydeligt at du må være byboer 🙂
Jeg bor, ligesom over halvdelen af befolkningen, udenfor byerne og her har vi så langt til alting, at cykler bare ikke er en brugbar løsning. Offentlig transport er det heller ikke, for der er for langt mellem folk.

En meget stor del af dem der kommer i byerne er, som jeg, folk der kommer udefra og vi har brug for at kunne køre ind i byen – hvis altså I ønsker den økonomi og de virksomheder vi bringer med. Og det gør I – for ellers dør byen. Derudover er der mange andre der ikke kan undvære bilen – også i byen.

Så din drøm om at alle bare skal cykle tror jeg ikke på. Privatbilismen er kommet for at blive. Spørgsmålet er mere, hvordan vi gør denne form for transport mere miljøvenlig og mere sikker for alle. Og i forhold til det første er elbilerne klart det bedste bud.

Svar

Skriv kommentar