Better Place's udskiftning af batterier til elbiler er en dyr og dårlig løsning

I dag slog Better Place dørene op for den første robotstyrede station til udskiftning af batterier i elbiler. Miljøminister Lykke Friis var ude og klippe snoren over. Flot.

Foreløbigt er der bare ingen biler til salg på det danske marked, som understøtter den enlige batteri-skifte-station. Men det gør ikke så meget, for hele modellen med udskiftning af batterier er både dyr og dårlig.

Better Place’s batteri-abonnement er dyrt

I forbindelse med åbningen af den første Better Place batteri-skifte-station i Herlev har pressen rapporteret, at det vil koste 1.500 kroner om måneden for et abonnement hos Better Place, så man kan få udskiftet sine batterier – vel og mærke hvis man kører under 10.000 km om året!

Så hvis man udnytter abonnementet fuldt ud vil det således koste ca. 1,80 kr. pr. km at leje batteriet af Better Place. Det synes jeg godt nok er en ekstremt høj pris! Hvad det så koster hvis man, som jeg, kører 20-30.000 km om året melder historien intet om, men jeg har hørt priser på over 3.000 kr. om måneden nævnt.

I min Tesla Roadster koster strømmen alene ca. 25-30 øre pr. km.  Batteriet er garanteret til at holde mindst 100.000 miles/160.000 km. Jeg læste lige et indlæg på Tesla-debatten om en der havde rundet 100.000 miles med sin Tesla Roadster. Han sagde han næsten ikke kunne mærke slidet. Så I praksis kan det åbenbart holde meget mere. Men lad os for regnestykkets skyld bare sige at det kun kan holde 160.000 km. Det er der i hvert fald garanti på. Det svarer så til en udgift på ca. 63 øre pr. km. Hvis vi ligger de 25-30 øre for strømmen oveni giver det en total pris pr. km på 88-93 kr. pr. km – og det er som sagt højt sat!

Better Place’s batteri-skifte løsning koster altså over det dobbelte af Tesla’s løsning. Det er helt ude i hampen!

Better Place’s batteri-skifte-løsning er dårlig

Mit andet argument imod Better Place’s batteri-skifte løsning er, at den er dårlig. Lige nu er der kun  en batteri-skifte-station – og foreløbigt ingen biler på markedet der understøtter den. Men de kommer snart. 2 af dem. 2 biler, som er langt fra den type som jeg ønsker. Så jeg, og de mange andre der hverken vil have franske eller små lortebiler kan således ikke være med.

Better Place siger, at de vil opsætte 16 batteri-skifte-stationer i Danmark, og lover at der ikke vil være mere end 65 km til den nærmeste station for alle Danskere … på et tidspunkt. Helt præcist hvornår, ved vi ikke. Lad os bare sige at det kommer til at holde. Så vil det altså betyde, at jeg risikerer at skulle køre 130 km hver gang jeg skal “tanke op” på min elbil. Set i lyset af, at mange af disse små elbiler kun kan køre 150 km på en opladning giver det ikke meget plads til brug af bilen.

Det er jo en håbløs løsning – alene af den grund. Hvem kan leve med at der er 130 km til tankstationen med en bil der kun kan køre 150 km?

Dertil skal så fratrækkes en anden del af Better Place’s koncept – og en af de vigtige grunde til at Dong er gået med i det, tro jeg. De vil nemlig have lov til at tappe den strøm der puttes på batterierne om natten – med overskudsstrømmen fra vindmøllerne, om dagen, hvor der er mere brug for den. Hvor meget af de 20 kilometers rækkevidde der er tilbage på elbilen de vil tappe, efter man har kørt de 130 km efter strøm, melder historien ikke noget om, men jeg kan da hurtigt regne ud, at der ikke bliver meget energi tilbage til at køre på arbejde, handle ind, hente børn osv.

Alt i alt virker det som et ret håbløst projekt.
Er der noget jeg har overset?

27 Kommentarer

Hej Mikkel

Enten skal man vel:
1) skifte hele batteriet ifm. en tankning som Better Place lægger op til
2) lade hvor man nu parkerer, som er det Teslaen lægger op til eller
3) at man tanker brint, som man tanker benzin, og har en bil men en brint-til-el motor ligesom den Honda har lave til det Californiske marked (så vidt jeg husker).

Jeg har indtil nu haft mest tiltro til model 3, fordi det i høj grad minder om den måde vi kører bil på i dag og fordi det må være relativt let at udvide eksisterende tankstationer til både at kunne levere diesel, benzin og brint.

Men hvis opladning af et batteri ikke længere tager ½ dag men kan gøres få timer (er det tilfældet?), så vil det, der på sigt kunne gøre løbende opladning langt bedre end at få udskiftet hele batteriet på en ‘tankstation’ eller det at skulle bruge tid på at køre hen og tanke sin benzin-/brintbil, at det er let og bekvemt at kunne oplade alle de steder man typisk parkerer:
– ved supermarkedet
– ved P-pladsen på sit arbejde
– ved P-pladserne i byerne
– når man holder ind og får et måltid på motorvejen
– hjemme i garagen
– etc.

Dertil skal det være super let at betale for el, eksempelvis at man kan putte penge eller sit kreditkort i et ‘parkometer’ eller måske over mobilregningen.

Hvor lang tid tager det at oplade Teslaen hvis den er tæt på tom? Er der tilstrækkeligt med opladestationer i det område du typisk bevæger dig i? Hvordan betaler du for den el du køber ‘ude i byen’ ?

/Grosen Friis

Svar

Hvis den er helt tom tager det 7-8 timer med det stik jeg har. Med den maksimale ladeeffekt tager det 3½ time. Den nye Tesla S kan oplades på 45 minutter. Og det er med den slags batterier vi har i dag. De fleste spår, at vi om få år vil have batterier, der kan lades meget hurtigere op.

Mit gæt er, at vi vil få batterier der kan lade hurtigere op meget hurtigere end brintbiler, og hele produktionsapparatet og infrastrukturen til distribution og tankning af brint bliver udbredt. Der vil gå mange, mange år, før der er ligeså mange brint-tankstationer, som der allerede er stikkontakter 🙂

Der er iøvigt også andre teknologier på vej, end brint, hvor man kan “tanke flydende el”, men problemet er det samme som med brintbilerne – vi er på baby-staduiet. Det er vi ikke med de rene elbiler. De er her, de virker og de fungerer i en hverdag. Det er jo netop det jeg demonstrerert med mit projekt.

I praksis aflader du stort set aldrig din elbil helt. Hver gang du holder stille sætter du det til en stikkontakt. De findes alle vegne. Så tanker du det du lige har kørt.

Et godt eksempel er når jeg f.eks. kører en tur til Holbæk. For et par dage siden var jeg oppe og handle og spise lidt frokost med konen. Jeg satte så bilen til den gratis ladestander på den store parkeringsplads ved havnen. Da vi kom tilbage var der ladet 6 kw/t (gratis). Turen frem og tilbage brugte 4½ kw/t. Så nettop på turen var +1½ kw/t.

Den længeste tur jeg indtil nu har kørt var på knap 200 km, så mder brugte jeg kun ca. 2/3 dele af strømmen. Da jeg kom hjem satte jeg den til stikket. I løbet af aftenen var den fuldt opladet.

Der er allerede ved at komme mange nye ladestandere op. Jeg var lige i København i forgårs. Overalt er de ved at sætte ladestandere op. Det går hurtigt. Og det er jo ret let, for strømmet ligger jo lige nede i gaden.

Svar

Tak for svar 🙂
/Grosen Friis

Svar

Med til historien om ladetiden hører vel også, at Better Place’s batteriskift kun tager 5 minutter, og så har du en fuldt opladet bil… hvis du vil sammenligne, så skal det vel også – i retfærdighedens navn – tages med 😉

Om de 5 minutter er den ekstra pris værd, skal jeg ikke gøre mig dommer over, men mon ikke det er interessant for rigtig mange grønne virksomheder?

Svar

Det er jo kun aktuelt fordi de satser på lorte-elbiler med en alt for lille radius. Med min Tesla Roadster løber jeg ikke ind i de problemer – jeg har cnæsten 400 km at løbe på, og med den nye Tesla S stiger det til over 500 km. Længere kan man stort set ike køre i Danmark 🙂

Jeg tvivler på, der er ret mange fornuftige mennesker der gider betale dobbelt pris for strømmen.

Svar

Konceptet handler ikke om at du altid skal skifte batteriet når det er løbet tørt – men at du har muligheden for at krydse landet i din (Better Place-kompatible) elbil uden at skulle vente en nat på at lade op flere gange undervejs.

Jeg tænker på konceptet som en yderst vigtig fiasko. Fiasko fordi der nok aldrig bliver god økonomi i projektet, som du selv er inde på – men yderst vigtig for elbilernes udbredelse, fordi den megen omtale har fået hr-og-fru-Danmark-der-tror-på-medierne-og-ikke-selv-researcher til så småt at tro på at en elbil kan bruges som et alternativ trods rækkeviddebegrænsningen. Den irrelevante mulighed for, lige at kunne stikke et smut forbi Paris på vej hjem fra arbejde fylder meget mere i folks bevidsthed end man skulle tro.

Lidt på samme måde som Tesla’en har bevist at elbiler ikke behøver være kedelige – på trods af at den ligger milevidt fra dén slags elbil de fleste i praksis vil komme til at køre i.

I praksis er let tilgængelige ladestik så mange steder som muligt meget mere relevant, og non-profit-initiativer som http://ladestik.dk (disclaimer: Jeg er medskyldig dér) vil sandsynligvis få mere betydning for den gennemsnitlige elbilist end en batteribyttestation, medmindre samtlige producenter bliver enige om en fælles standard der kan bruges lige så naturligt og billigt som en tankstation i dag.

Svar

Hej Allan – godt at se dig her! Jeg kender godt ladestik.dk og har allerede reklameret lidt for jer – og har naturligvis registreret mig hos jer.

Du må meget gerne ringe til mig en af dagene. Jeg har en skide god ide (og pengene til den), som I jeg tro I ville kunne lide …:)

Svar

Allan – hvis konceptet er, at jeg selv skal lade op, så er vi jo tilbage til det regnestykke jeg lavede forleden dag: http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/nuvve-tjene-penge-saelge-streom-elbil.html – det kan jeg ikke få til at hænge sammen, og da endnu mindre hvis jeg oven i hatten skal betale 1.500 kroner om måneden for at leje et batteri af Better Place.

Svar

Hej Mikkel

som jeg forstår Better Place (http://danmark.betterplace.com/elbil-til-dig/better-place-abonnementer/) er det en del af abonnementet at du kan lade alt det du vil fra den Better Place ladestander, som du får sat op i din indkørsel, i nærheden af hvor du parkerer, eller hvor du nu mener det er bedst. Prisen for abonnementet er altså inkl alt det strøm du vil have + batteriskift, når du har brug for det. Det skal så lige siges at man starter med at lægge 10k for at oprette et abonnement og få en ladestander.

Det ændrer vel lidt ved dit regnestykke, men ikke nok til at der er en god forretning.
Måske kan det betale sig, hvis man kører ualmindeligt langt hvert år….. man får ubegrænset Km for 3k om måneden 😉

Svar

Hvis prisen på de 1500 kr/md er inkl. strøm passer mit regnestykke da – så koster det ca. 1,80 kr. pr. km inkl. batteri og strøm. Og det er så ca. det dobbelte af hvad det koster med en Tesla Raodster 🙂

Den hopper jeg sgu ikke på! hehe

Svar

Helt enig – regnestykket hænger ikke sammen, borset fra at det for mange virksomheder kan være “penge værd” at vide på forhånd, hvad det kommer til at koste.

Jeg kan heller ikke få tilbagesalg til elnettet til at give økonomisk mening endnu når man skal tage slid på sine batterier med i betragtning. Det kræver endnu bedre batterier end i dag – eller alt for høje retur-elpriser – før det er interessant. Men ideen har også skabt tilstrækkelig debat til at det har fremmet elbilerne i folks bevidsthed, selvom det er blevet endnu et emner hvor man er nødt til at tage sig i at starte på den lange forklaring hver gang nogen gentager det, de har hørt i medierne. 🙂

Jeg ringer én af dagene. 🙂

P.S. Noget tyder på at “modtag email med nye kommentarer” ikke helt fungerer…

Svar

> P.S. Noget tyder på at “modtag email med nye kommentarer” ikke helt fungerer…

Selve systemet kan jeg se virker. Jeg får i hvert fald beskederne via “Modtage email …”. Mit bedste bud på hvorfor du ikke får dem er, at de bliver snuppet af et spamfilter hos dig eller på vejen, eller, at din mailserver nægter at modtage noget fra min mailsrver eller email 🙂

Email er desværre ikke altid det meste stabile.

Men tilbage til emnet …
Jeg kender ikke nogle virksomheder, som mener det er pengene værd, at betale over det dobbelte for at vide hvad man skal betale. I forhold til f.eks. Tesla ved de det jo også godt. Der er garanti på batteriet og strømmet kan de tegne aftaler for – eller som en del gør, opsætte solceller til dækning af elbils-strømmen. Det kræver faktisk under 40 kvm solceller at holde en elbil kørende med over 20.000 km om året. Det overvejer jeg selv at gøre.

Netop virksomheder er vandt til at tage kalkulerede risici – det er nok mere private, der falderr for den der med at have sikkerhed for udgifterne (også selvom prisen så bliver over dobbelt så høj). Det er jo også kun (dumme) forbrugere, der hopper på forbrugslån til 30-40% i rente – ikke virksomheder 🙂

Hele ideen med at bruge elbilernesw batterier som decentralt lager for den overskydende vindmøllestrøm om natten er god nok. Men strømmen der oplades skal ikke føres tilbage i elnettet, den skal bruges af elbilerne om dagen. Det er der fidusen i den model ligger.

Desværre har nogle syge hoveder i elselskaberne fået solgt deres åndssvage ide til politikerne. Men så må vi andre jo bare arbejde på, at få politikerne forklaret at elselskaberne vrøvler. Jeg regner med at tage fat i flere af de ledende miljø- og trafikpolitiske ordfører i løbet af året …

Svar

Et eller andet sted sidder jeg tilbage med fornemmelsen af at der skal puttes et kommercielt ekstra led ind for at malke den grønne bølge, – når man nu næsten insisterer på at have el-biler med en så lav rækkevidde.
Al respekt for Tesla, men det må jo enten kunne gøres efter eller laves tilsvarende, og hvis ikke er der jo noget der hedder licenser.
Jeg kunne sagtens se fidusen hvis blot man skulle skifte oktan 92 standeren ud med noget andet, men ligefrem at skulle bygge nyt eller tilbygge på eksisterende stationer er da ikke særligt smart, når der nu findes en smartere teknologi. Som Tesla jo har vist at der gør.
Så jeg synes det er godt med denne el-bilblog så det bliver lidt mere nuanceret end hvad der lige lægges op for nuværende.

Svar

> Al respekt for Tesla, men det må jo enten kunne gøres efter eller laves tilsvarende, og hvis ikke er der jo noget der hedder licenser.

Tesla’s erklærede formål er faktisk at andre skal bruge deres teknologi. Og der er allerede biler på vej fra andre – bl.a. Mercedes, der ejer en stor del af Tesdla i dag, der bruger Tesla’s teknologi. Men også Toyota er på vej med noget.

Tesla ved godt, at det er en næsten umulig opgave for dem, som et lille nystartet firma, at levere, distribuere og servicere de millioner af elbiler der skal til i hele verden for at det virkelig batter noget. De ser sig selv som en frontløber og research virksomhed på elbilområdet. Så kan andre licensere deres teknologier og bruge det til at nå ud til mange flere kunder. Det synes jeg er en god, sund og meget sympatisk strategi.

Svar

Synes også lidt at det er en dødsejler.
Der må være bedre løsninger. Hvis disse stationer bliver standard giver det jo en ret stor begrænsning for bilproducenterne da biler skal designes til at de kan fungere sammen med de stationer.
Det vil også blive dyrt for forbrugerne hvis de skulle standarden. Så bestemmer de jo fuldt ud hvordan og hvorledes, lidt som Microsoft som tager urimelige priser for deres produkter, officepakken b.la.

Svar

[…] har tidligere skrevet om Better Place forretningsmodel her på bloggen. Jeg bryder mig ikke om den, og vil naturligvis anbefale alle folk der overvejer at […]

Svar

Jeg bliver lige nød til at kommentere!

Jeg håber i er glade for jeres mobiler og internetopkobling, Det er da heldigt at i ikke skulle afgøre om det var fremtiden eller ej så havde vi stadig haft fjernskriver og fax:) Jeg ved godt det er et “gammelt” indlæg men man vidste allerede tilbage i juni at man skulle lade sin bil op derhjemme og bruge batteriskifte stationer ved lange køreture! Men det er da altid godt med kritik og pessimisme men følg nu lige op på kilder og tænk over den udvikling i bruger til dagligt, den skulle også starte et sted!

Svar

> man vidste allerede tilbage i juni at man skulle lade sin bil op derhjemme og bruge batteriskifte stationer ved lange køreture!

Det er jeg bestemt ikke enig i. Batteriskifte er stadig en både dyr og dårlig løsning, efter min mening. Batteriskifte er iøvrigt fortsat ikke en løsning som suppoteres af de fleste bilproducenter, og der er ikke umidelbar udsigt til et Europæisk net. Til de lange køreture mener jeg fortsat at der findes langt bedre løsninger.

Jeg har gennemgået 6 løsninger i dette indlæg:
http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/6-losninger-pa-elbiler-der-kan-kore-meget-langt.html

Svar

Hvis jeg køber en elbil uden batteri til 205.000 kr og har 30.500 kr. i udbetaling, så skal jeg betale 3.500 kr. pr. md. i afdrag til banken og skal betale 1.500 kr. i måneden til BetterPlace.
I alt 5.000 kr pr. md.
Hvis jeg køber en elbil med batteri til 205.000 kr. + 100.000 kr for batteriet og 30.500 kr. i udbetaling, så skal jeg betale 5.400 kr. pr. md. i afdrag til banken, og selv betale strømmen for at lade op.
Selvfølgelig har man en skattefordel i forhold til at lease batteriet, da man kan trække udlånsrenterne fra i skat.
Men jeg giver dig ret.
Hvis jeg skulle købe elbil vil jeg selv eje batteri.

Svar

Det batteri som kan fås til en Renault Fluence er på kun 24 kwh. Batteriet til Teslaen er på 54 kwh og koster 100.000 kr. Så batterielt til Renault’en må være en hel del billigere

Svar

Ja, det er jo det, men det er helt umuligt at få hævet et beløb for batteriet ud af Renault folkene, for de siger bare at batteriet ikke kan købes.
Men Nissan LEAF koster næsten 300.000 kr.
Måske du har hørt fra Nissan folkene hvad bilen koster ekskl. batteri?

Svar

Superfed blog.

Nu må vi jo holde fast i at de absolut færreste har råd til en Tesla eller i øvrigt i praksis kan anvende den som familiebil så lad os holde den ude af ligningen når vi sammenligner tal. Ting kan regnes ud på mange forskellige måder, men jeg er aldeles uenig i at Better Place’s løsning er urimelig dyr.
Lad os sammenligne prisen på 3 biler: Nissan Leaf, Renault Fluence og Renault Megane diesel. Alle 3 biler nogenlunde ens udstyret og rimeligvis sammenlignelige.

Nissan:
Anskaffelse: 290.000 kr.
Installation ladestander 8.000 kr. (Choosev)
Abonnement Choosev årlig 3.600 kr.
Årlig km. 20.000 anslået Kw forbrug pr. km 200 (5 km. pr. kwH)
Driftsomkostninger i 5 år (abonnement og strøm) = 66.000 kr.

Fluence:
Anskaffelse: 205.000 kr.
Installation ladestander 10.000 kr. (Better Place)
Abonnement v. 20.000 km. 22.800 kr. inkl. strøm
Driftsomkostninger i 5 år (Abonnement og strøm): 124.000 kr.

Megane diesel:
Anskaffelse 290.000 kr. tilsvarende udstyret (Automatgear, navigation m.m)
Brændstof v. 18 km/l á 11 kr. pr. liter og 20.000 km = 12.000 kr.
Driftsomkostninger i 5 år (brændstof alene) = 60.000 kr.

Umiddelbart er Fluence rasende meget dyrere i driftsomkostninger, men en lav anskaffelsespris (fordi du jo køber den uden batteri) kompenserer fuldt ud for dette i sammenligningen med Nissan. Abonnementet hos Choosev kan dog undværes, hvis behovet for opladning ”ude i byen” er begrænset. I Fluence har jeg fri adgang til strøm og til rækkeviddeforlængelse gennem batteriskift. Så hvis jeg tager anskaffelsespris og brændstofomkostninger er prisen over 5 år næsten ens på de 3 biler og falder faktisk ud til Fluence fordel. Jokeren er således afskrivningen. Hvis jeg sætter den til 60% for Megane og 75% for elbilerne er Fluence (og Nissan) kun 20.000 kr. dyrere over 5 år. Dvs. en merpris på 4.000 om året for at få el-bilens komfort – og en grøn samvittighed. Dyrt – Nej, det synes jeg ikke og efter netop, som led i en stor test, at have kørt Fluence i 6 måneder er jeg ikke i tvivl om el-bilens fortræffeligheder.

Svar

Du overser lidt nogle faktorer i dit regnestykke …

1) Man har ikike brug for hverken ladestander eller abonnement, hvis man køber en Nissan Leaf eller en anden elbil mhvor du får batteriet med. Så du kan pille den del ud af regnestykket.

2) En elbil kør købes med et batteri der på en enkelt opladning kan tilbagelægge de afstande du normalt har brug for at køre i løbet af et almindeligt år. For mit vedkommende er det 300 km og således er Tesla Roadster p.t. den eneste elbil jeg kan bruge. Tesla ser iøvrigt ud til at fortsætte den gode stil og tilbyde store batterier i alle deres biler – Model S med helt op til 90 kw/knap 500 km. Også i deres kommende og billigere modeller bliver det nok en mulighed. Det burde flere producenter gøre.

3) Du glemmer, at når Renbault’en skal sælges, så er brugtprisen meget lavere end med andre biler for der er jo ikke et batteri med i prisen. Det er et stort tab, som du ikke bare kan afskrive på den høje leje.

4) Argumentet for Better Place modellen med batteriskifte er, at så kan man køre langt. Men problemet er jo så bare, at de fleste andre lande har sagt nej til denne model og satser i stedet for på hurtigopladning – som med Nissan Leaf og Tesla Model S. Så du får ikke en bil der kan det de lover.

Så alt i alt er Renault Fluence/Better Place løsningen stadig meget dyr. Det kommer du altså ikke udenom. Dertil kommer så, at rækkevidden både med den og de fleste andre elbiler er alt for dårlig. Det er for ringe, at de ikke kan finde ud af at levere bilerne med større batterier. Som jeg tidligere har spurgt: Er det fordi de er mindre dygtige end Tesla? Det tvivler jeg på – de må have en anden agenda. Og den synes jeg som forbruger, at vi skal presse på for at de får ændret.

Svar

Mikkel deMib har fuldstændig ret.
Man har ikke brug for ladestander hjemme eller abonnement ved ChoosEV for at køre elbil. Da jeg i 12 uger prøvekørte en af de “tre små grise” testbiler for ChoosEV, behøvede jeg ikke at lade med den hurtige ladestander hjemme. Jeg kunne sagtens have nøjes med at lade med det 10 Amp’s ladekabel. Derudover kan man alligevel vælge et basisabonnement hos ChoosEV til 0 kr. men så koster strømmen på Quick-laderne i alt 5,25 kr pr. kWh (1,75 kr. mere end ved udvidede abonnementer). Skal man lade mere end 40 gange om året så er det værd at overveje et abonnent til sølle 99 kr. i måneden. Skal man ikke lade så ofte, så kan man lige så godt betale de 5,25 kr. ved Quick-laderen de får gange det sker.
De alm. ladestandere koster de samme 3,50 kr. uanset om du har abonnement til 0 kr., 99 kr. eller 299 kr.
Renault Fluence giver en mulighed for at køre anti-grønt. Strømmen er betalt, så man er ligeglad med om man kører 3 km per kW eller 8 km per kW. Ved Nissan og andre elbiler kan det betale sig at køre grønt, så dit regnestykke med 5 km per kW holder ikke i længden. Jeg vil kunne køre længere end de 5 km per kW. Så Nissan brugeren har allerede sparet 12.000 kr. selvom der vælges et abonnement til 99 kr. og en hjemmladestander til 8000 kr. Derudover koster Renault Fluence 207.000 kr. for den skrabede model. For at få det samme ekstraudstyr som Nissan Leaf skal man betale 8.000 kr. mere, og stadig mangler man varme i alle sæder, varme i rat, varme i sidespejle samt andre småting samt ikke at forglemme et bagagerum hvor bagsædet kan lægges ned, og hvor der skal stå mere end en computertaske, en kuffert og en taske med madpakke og termokande.
Til allersidst: afskriver man 75 % på både Nissan og Renault over 5 år / 100.000 km så har man et tab på 217.500 kr. på Nissan og 153.000 kr. på Renault. Dog skal man selv betale 40.000 kr. strøm derhjemme for Nissan men 124.000 kr. i abonnement og strøm til Renault.
Det giver 20.000 kr. mere for at køre i Renault, men giver selvfølgelig mere frihed til at køre som man vil, og dog mindre komfort end Nissan.
Jeg tror dog at batteriskift er en død sild om få år. Til den tid har alle elbiler et lige så stor batteri som Tesla, og så er der ingen der gider købe en bil uden bagagerum, og skifte batteri til den dobbelte strømpris.

Svar

At betale 5,25 pr. kw for strøm er efter mkin mening helt ude i hampen. Det kunne jeg aldrig selv finde på. Og selv til 3,50 kr. er det alt for dyrt. Jeg betaler kun ca. 2 kr. for den strøm jeg får herhjemme, og når jeg (forhåbenligt snart) får sat solceller op, kommer min strømpris ned på lige knap 1 kr. pr kwh -. og den pris vil så holde i ca. 30 år!

Der er ingen logik i, at strøm der kommer ud af en stikkontakt (min derhjemme) kan sælges for 2 kr. mens at den samme strøm der kommer ud af en anden stikkontakt (en offentlig tilgængelig ladestander) skal koste 3,50 kr. eller 5,25 kr. Den eneste logik er, at der er skubbet et ekstra fordyrende mellemled ind. Som forbruger køber jeg ikke den model.

Undsyldinger om infrastruktur holder ikke. Det kræver jo også infrastruktur at få strømmen ud til mit hus.

Og som samfundsborger synes jeg det er dybt problematisk, at udrulningen af elbiler undermineres af disse stærkt fordyrende mellemled. Det vil uden tvivl reducere forbrugernes lyst til at købe elbiler – hvis de da ellers tror på, at de får brug fra strømmen fra de offentlige ladestandere.

Svar

Jo, men en Quick-lader, og en ladestander koster jo mere end en elmåler hjemme. De udgifter skal jo dækkes ind til det firma der opstiller dem. De udgifter vil jo ikke kunne dækkes ved en kW pris på 2 kr. som hjemme i husstanden. F.eks. i Lalandia betaler man også 2,50 kr. per kW og de 50 ører er jo til dækning af strømmåleren. ChoosEv tager 1 kr. mere end til dækning af ladestanderen og endnu 1,75 kr. til dækning af den sikkert meget dyre Quick-ladestander.
Nu er folks kørselsbehov meget forskelligt. For mig og min hustru er det meget sjældent at vi forlader Sønderjylland eller kører langt ned i Nordtyskland.
Den ene gang om måneden jeg kører fra Padborg til Kolding tur/retur kunne jeg godt leve med at betale 20-30 kr. for at have nok strøm til at komme hjem, og godt 100 kr. hvis jeg de max. 2 gange om året tager turen helt til Odense tur/retur. Det er max. 500 kr. ekstra om året for at lade strøm ude.
Selvfølgelig er det mest optimale batterier med over 50 kW som i din Tesla, men så skal batteriet, for mit vedkommende, sidde i en 2 – 300.000 kroners 5 personers bil med plads til 4-500 liter i bagagerummet, men det findes ikke endnu, men jeg håber det snart kommer.
Fordi gør der ikke det, så har jeg nok allerede købt en elbil.
Kan nemlig godt leve med en 24 kWh batteri til mit kørselsbehov.
Ja, et 40 kW solcelleanlæg til ca. 150.000 kr. er jo tjent ind på 12 år, så det er jeg sikker på er en god idé for din husstand og din elbil.

Svar

Jeg vil påstå, at omkostningerne til at grave kabler ned i jorden, og føre dem helt ud til mit hus på landet er langt større end omkostningerne til en ladestander eller quick-charge station, der jo opsættes på elselskabernes eksisterende infrastruktur. Så jeg køber ikke argumentet om, at det skulle koste over dobbelt pris.

Elselskaberne har i årtier tjent masser af penge på os elkunder. Det ville være passende at de genivesterede nogle af dem i ladestandere i stedet for at spilde dem på mere eller mindre dumme projekter. Alternativt kunne det være en samfundsopgave, på linie med at bygge veje. Det er en brøkdel der skal til.

I alle fald kommer man ikke udenom, at hvis der skal betales SÅ høj en pris for strømmen fra offentlige ladestandere, så vil det have en meget negativ indflydelse på udbredelsen af elbiler. Højere priser = mindre efterspørgsel. Det ver et almindeligt accepteret økonomisk princip – som skiftende regeringer jo også har brugt til at regulere vores adfærd, f.eks. med højere afgifter på smøger.

Og der er jo et stort poliutisk og folkeligt flertal for, at vi SKAL have flere elbiler, så det er rigtig dumt at bremse det på den måde.

Skriv kommentar