Ferie i elbil: Hjemme igen fra en god elbil-ferie!

Så er jeg hjemme igen efter en uges dejlig ferie i vores sommerhus i Sverige.

Jeg kørte de 300 km derop, og en smule mere hjem igen + alle de løse ture deroppe helt uden problemer i elbilen.

Det var en god oplevelse, som gav mig både en masse praktisk erfaring og dokumentation for, at man sagtens kan holde ferie i en elbil.

Både på turen derop og turen hjem havde jeg over 100 km tilbage i “tanken” da jeg nåede frem. Så de 300 km viste sig at gå helt uden problemer.

Jeg har lavet en del video undervejs, som jeg vil få klippet sammen de næste dage. I disse videoer fortæller jeg en masse mere om mine oplæevelser med at holde ferie i en Tesla Roadster elbil – både de gode oplevelser, men også de mindre gode. For dem er der desværre også nogle af.

Jeg holder rigtig meget af at køre elbil og jeg synes alt i alt at Tesla Roadster er en fantastisk bil. Men jeg er ikke ansat af Tesla og mit mål er, at give et sandfærdigt indtryk af, hvordan det er at leve med en elbil.

Det vigtigste mål med elbil-ferie projektet var, at finde ud af, hvordan det ville være at tage på ferie i en elbil. Og resultatat var i det store hele godt. Min konklussion er, at man sagtens kan tage på ferie i en elbil. I hvert fald, hvis det er en elbil med en rækkevidde som en Tesla Roadster.  

Jeg havde iøvrigt de samme gode sociale oplevelser med Tesla’en på sommerferien, som jeg har haft herhjemme. Den tiltrækker folk, der komer hen og vil snakke. Det er virkelig hyggeligt. Man møder en masse søde folk, som man måske ellers ikke ville have faldet i snak med. Det kan jeg godt lide.

2 Kommentarer

Hej Mikkel. Jeg har et spørgsmål som presser sig på. Det er godt nok ikke direkte relateret til dit ferie indlæg, og hvis du har svaret på det før, så håber jeg du kan linke mig derhen: Service / mekaniker: Hvad gør du, hvor meget kan/må man selv lave, og er det generelt dyrere at få repareret noget på sådan en sag?

Svar

Der kommer en længere artikel her på bloggen i starten af denne uge, som har fokus på økonomien i en elbil. Der vil jeg også komme ind på vedligeholdelsesomkostningerne.

Men kort fortalt er de forsvindende små. Dæk, bremser og styretøj skal naturligvis vedligeholdes på samme måde, som med alle andre biler. Men når det kommer til motoren er der stort set ingen vedligeholdelse. En elmotor har ingen filtre, olie der skal skiftes og en masse mekaniske dele der kan gå i stykker eller blive slidt op. Den består af blot en bevægelig del.

Du kender det sikkert selv fra dine elmaskiner i husholdningen eller haven. Der er aldrig service på dem.

En gang om året kører man Tesla bilen forbi Tesla, som sætter en computer til det indbyggede USB stik og tjekker at alt er som det skal være og opdaterer softwaren, hvis der er kommet ny version. Thats it.

Bilen er lavet af kulfiber, så der komer heller ingen rust.

Så der er ikke rigtig så meget at lave – heller ikke selv, udover skift af dæk. Bremser og styretøj har jeg ikke hørt om, at der var nogle som har problemer med.

I forhold til en benzinbil er det således meget billgere at holde en elbil kørende.

Svar

Skriv kommentar