Skattebegunstiget firma-elbiler ville kunne øge udbredelsen af elbiler hurtigere!
Jeg har for nyligt valgt at gå over til firmabil. Fordelen ved en firmabil er, at det administrativt er meget enkelt at have med at gøre – firmaet betaler køb af bilen og alle udgifterne til bilens drift og vedligeholdelse, og jeg beskattes så af en fast procentdel af bilens pris.
Den firmabil jeg har er en Mercedes A160 CDI på diesel. Hvis jeg i stedet for havde købt en elbil som firmabil havde den økonomiske fordel for mig, som lønmodtager i firmaet, ikke været nær så stor.
Jeg vil derfor stærkt anbefale, at politikerne overvejer, at give en særlig skattebegunstigelse til dem, der vælger at gå over til elbiler som firmabil. Det tror jeg for alvor kunne være med til at sætte skub i udbredelsen af elbiler i Danmark.
Lad mig forklare hvorfor den økonomiske fordel ved at køre elbil-firmabil er lavere end hvis jeg, som nu, kører i en diesel-firmabil …
Den største del af udgiften på en elbil ligger i anskaffelsen. Driften er forholdsvis billig. Strømmen koster kun en brøkdel af diesel eller benzin (pr. km), og vedligeholdelsesomkostninger er meget mindre.
Problemet er så, at beskatningen af en firmabil tager udgangspunkt alene i bilens pris – ikke i de øvrige omkostninger, der er på bilen. Med en diesel-firmabil får jeg således en ret stor personlig besparelse ved at firmaet kan betale alle vedligeholdels- og driftsmidler – med en elbil er besparelsen markant mindre. Og da en elbil er dyrere at købe ender det med, at være meget mindre attraktivt for mig med en elbil-firmabil fremfor en diesel- eller benzin-firmabil.
Dertil kommer, at de fleste nok vil oplade deres elbil mest derhjemme, i sommerhuset, ved betalings-ladestandere osv. hvilket vil være svært, at få dækket af firmaet – i hvert fald ikke uden, at der først opsættes seperarte målere. Det vil fordyre projektet meget og gøre det endnu mindre rentabelt.
Det er dumt, hvis politikerne virkelig ønsker at stimulere udbredelsen af elbiler så meget som muligt.
En enkel løsning kunne være, at man nedsatte den procendel af bilens pris som man beskattes af. I dag beskattes man med 25% af de første 300.000 kr. og 20% af resten – uanset hvilken type bil det er. Hvis man nedsatte denne procentsats til f.eks. 10% for elbiler, så ville regnestykket hænge meget bedre sammen. Og så er jeg ret siker på, at mange flere ville vælge en elbil som firmabil i stedet for en benzin bil.
Den kommende Tesla Model S vil egne sig virkelig godt, som firmnabil for mange. Det er en flot luksus-sedan med en rigtig god rækkevidde og øvrige egenskaber. Det er en absolut repræsentabel bil. Den kommer til at koste 5-600.000 kr.
Med de nuværende beskatningsregler vil det betyde, at man som lønmodtager vil blive pålagt 115-135.000 i årlig indkomst. Det synes jeg er i overkanten, når det tages i betragtning, at værdien af det brændstof og vedligeholdelse der følger med er så beskedent.
Hvis beskatningsprocenten blev nedsat til 10% ville beskatningen falde til 50-60.000 kr. hvilket jeg mener er et langt mere rimeligt beløb. Hvis beskatningsgrundlaget kunne ændres til dette, så vil jeg i hvert fald personligt meget overveje, at skifte fra min Mercedes A160 til en Tesla Model S, når den kommer næste år.
Man kunne også argumentere for, at den lavere beskatning skulle gives for at øge interessen for at firmaer køber elbiler som firmabil. Måske kunne man regne sig frem til, at der skulle gives et nedslag på 15% grundet de økonomiske forhold og yderligere 5-10% for at stimulere udbredelsen af elbiler. En samlet elbils-stimulerende pakke.
Jeg vil sende dette forslag rundt til nogle af de skatte- og miljøplitiske ordfører for de større partier og høre hvad de siger til det. Jeg håber de vil ulejlige sig med at svare mig på, om de synes ideen er god, og om de eventuelt vil arbejde for at få den gennemført. Du må meget gerne hjælpe med at sprede denne ide i dit eget netværk. Jeg skal nok følge op her, hvis jeg hører nærmere.