Til bilsyn med en elbil
Så kom den dag, hvor min Tesla Roadster blev indkaldt til bilsyn. Den er jo fra 2009, så nu skulle det være. I brevet stod der, at bilen skulle være synet senest d. 6. december. Så jeg skyndte mig, at bestille en tid i den lokale synshal, og tøffede så spændt derhen – spændt på, hvordan de mon ville syne sådan en elbil.
Det blev en på mange måder spændende tur, og på nogle måder meget mere overraskende, end jeg havde regnet med. Men det fandt jeg først rigtig ud af, da jeg kom hjem og gennemså videoen (som du kan se nederst på siden) …
OBS: Se en ny og kortere version af videoen i bunden af siden
Bilsyn af en elbil
En elbil er jo på mange måder ligesom en almindelig bil – der er styretøj, bremser, lygter osv. Den væsentligste forskel er, at der sidder en elmotor i den i stedet for en forbrændingsmotor.
Så en stor del af det som der skal undersøges, når en bil skal synes, er ikke anderledes med en elbil end med en traditionel bil. De skal stadig undersøge lygter, bremser, styretøj, tjekkes for gennemtærring osv.
Men der er så også nogle ting, som de af naturlige årsager ikke kan undersøge – alt det som har med en forbrændingsmotor at gøre. Der er f.eks. ikke noget oliespild, at kigge efter og der er ingen udstødning, som skal tjekkes.
Hvordan syner man en Tesla Roadster
Det var meget tydeligt, da jeg blev viftet ind i synshallen, at synsmanden glædede sig til at skulle gennemgå bilen – og prøvekøre dem, som de jo skal. Det var vist første gang han skulle syne en Tesla Roadster – ja, jeg tror faktisk det var første gang, han skulle syne en elbil.
Den første udfordring var at finde stelnummeret. Jeg vidste ikke hvor det sad, og manden tvivlede på, om han kunne slå bilen op i deres database. Men det kunne han godt. Naturligvis – det er jo en serieproduceret bil. Så stelnummeret blev fundet og så kunne selve synet gå igang.
Første skridt var at teste bremser og lygter. Det gik fint. De virkede (naturligvis) som de skulle. Det regnede jeg også med, for jeg har ikke oplevet nogle problemer med det. Men man ved jo aldrig.
Næste skridt var, at få bilen op på liften og kigge på den i bunden. At få den op på liften var let nok, men undersøgelserne i bunden af bilen viste sig, at byde på lidt overraskelser …
Hvordan ser en Tesla Roadster ud i bunden?
Jeg har aldrig set en Tesla Roadster i bunden. Jeg har aldrig haft den oppe på en lift, og den er lidt for flad at kravle ned under (og nej, det er ikke fordi jeg er for tyk! :)). Så jeg var spændt på at se den – og det var synsmanden (og de ivrige tilskuere) vist også.
Jeg blev lidt overrasket, da jeg så bunden af bilen. For der var ikke ret meget at se. Hele bunden er dækket af en stor hvid plade. Det ser meget klinisk ud. Ikke meget at se på.
Synsmanden var temmnelig usikker på, hvad han egentligt skulle kigge efter, og han turde ikke rigtige placere de dertil indrettede løfte-dimser under den, for at løfte op omkring hjulene. Han kunne ikke rigtig gennemskue, hvor det ville være sikkert at løfte i den, uden at ødelægge bunden. Så det var nok godt han ikke gjorde det.
På trods af udfordringerne med bunden af bilen undersøgte synsmanden naturligvis om der var slør i hjulene og om der var tegn på gennemtærring.
Der var ingen slør. Det er nu heller ikke min oplevelse, at der skulle være det. Og gennemtærring, var der naturligvis ingen tegne på – det meste af bilen er jo lavet af alluminium og kulfiber, og det ruster som bekendt slet ikke. Så det havde været lidt mystisk hvis han fandt nogle problemer der.
Prøvekørsel af Tesla Roadster
Nu var det så ved at være tid til den sidste del af bilsynet – prøvekørsel af bilen. Det var tydeligvis noget synsmanden så frem til. Det kan jeg godt forstå. Det er også en rigtig dejlig bil at køre i.
Hele vejen, fra jeg kørte ind i synshallen, til jeg kørte hjem, havde jeg mit lille videokamera til at optage video. Det sidder fast i forruden. Jeg glemte helt at slukke det, da synsmanden skulle ud at køre, så det optog også hans prøvekørsel.
Da jeg kom hjem og gennemså videoen blev jeg mildest talt overrasket over, at se den del af videoen med prøvekørslen. Den foregik, mildt sagt, ikke helt som jeg havde forventet …
Jeg var længe i tvivl, om jeg skulle vise videoen her eller ej. Jeg har jo ingen intentioner om, at hænge den konkrete synsmand ud. På den anden side, så er det jo formålet med denne blog, at dokumentere alle aspekter af en hverdag med sådan en elbil, så jeg synes heller ikke rigtig, at jeg kunne lade være med at vise denne del.
Så jeg har valgt, at sløre synsmandens ansigt på videoen. Så kan du se hvad det var der foregik – uden at man kan genkende synsmanden. Du kan se den samlede video nedenfor …
Nu er min Tesla Roadster synet!
Bilen gik rent igennem syn. Det havde jeg nu også regnet med. Der var ingen bemærkninger. Så efter jeg havde betalt gik turen hjemad igen …
Nedenfor kan du se den video der kom ud af turen.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til mine oplevelser er du meget velkommen til at smide en kommentar …
Jeg har klippet en kortere, lidt strammere version af videoen som du kan se nedenfor. Udover at den er en del kortere, så forklarer den også bedre noget af det, som jeg ike så godt fik forkkaret i den første version – herunder, at bilsynmandens ophold hos vennerne faktisk varede i ca. 5 minutter.