Elbiler er følsomme for vind
Jeg har, som de trofaste læsere af elbilbloggen vil vide, brugt meget tid og energi på, at finde ud af hvordan man kører mest økonomisk i en elbil. For selvom en elbil som udgangspunkt bruger meget mindre energi pr. kørt kilometer end en bil med forbrændingsmotor, så er der jo ingen grund til ikke også at optimere kørslen i en elbil.
En af de faktorer, som jeg har fundet ud af betyder rigtig meget er vind. Hvis det blæser meget bruger jeg temmelig meget mere strøm. Det undrede mig i begyndelsen meget. Men så kom Carl Nielsen, fra Clear Drive med en god forklaring, som jeg synes virker rigtig.
Forklaringen er sådan set meget enkel …
En elbil – og i særlig grad en elbil som Tesla Roadster, er utroligt godt optimeret. Den er strømlinet (lille modstandskraft), elmotoren er yderst effektiv og vægten er rimelig. Dette gør samlet set, at en Tesla Roadster kan komme ned på 130-140 wh pr. km – hvilket svarer til næsten 50 km pr. liter benzin, hvis man omregner på basis af de nuværende priser på el og benzin.
Det er jo utrolig godt. Så langt på literen er der ingen almindelige biler der kan køre. Og da slet ikke en sportsvogn af samme type som en Tesla Roadster.
Det betyder så, at selv meget små påvirkninger kan få en forholdsmæssig stor betydning for kørselsøkonomien – som f.eks. vind. Når det blæser kraftigt øges modstanden naturligvis en del. Og med det meget økonomiske udgangspunkt kan det derfor ses mere tydeligt, end på en almindelig bil.
Om forklaringen er korrekt kan jeg ikke vide med sikkerhed, men det er den bedste forklaring jeg har fået på den oplevelse jeg har. For min erfaring er helt klart, at bilen bruger en del mere strøm – op til 20-30% er min fornemmelse, når det blæser kraftigt.
Dårlig vejbelægning kan iøvrigt have samme effekt. Det oplevede jeg i høj grad, da jeg forleden dag var ude at køre i sne. Modstandskraften på sådan et underlag er naturligvis meget højere, og det kunne tydeligt ses på strømforbruget.
Resultatet er dog stadig til at leve med. Selv med en reduktion på 20-30% kører en Tesla Roadster stadig meget mere økonomisk end en sammenlignelig sportsvogn med forbrændingsmotor. Så “problemet” er til at leve med – men det er bare interessant.
Har du en anden og bedre forklaring, så smid en kommentar nedenfor …