Elbiler er følsomme for vind

Jeg har, som de trofaste læsere af elbilbloggen vil vide, brugt meget tid og energi på, at finde ud af hvordan man kører mest økonomisk i en elbil. For selvom en elbil som udgangspunkt bruger meget mindre energi pr. kørt kilometer end en bil med forbrændingsmotor, så er der jo ingen grund til ikke også at optimere kørslen i en elbil.

En af de faktorer, som jeg har fundet ud af betyder rigtig meget er vind. Hvis det blæser meget bruger jeg temmelig meget mere strøm. Det undrede mig i begyndelsen meget. Men så kom Carl Nielsen, fra Clear Drive med en god forklaring, som jeg synes virker rigtig.

Forklaringen er sådan set meget enkel …

En elbil – og i særlig grad en elbil som Tesla Roadster, er utroligt godt optimeret. Den er strømlinet (lille modstandskraft), elmotoren er yderst effektiv og vægten er rimelig. Dette gør samlet set, at en Tesla Roadster kan komme ned på 130-140 wh pr. km – hvilket svarer til næsten 50 km pr. liter benzin, hvis man omregner på basis af de nuværende priser på el og benzin.

Det er jo utrolig godt. Så langt på literen er der ingen almindelige biler der kan køre. Og da slet ikke en sportsvogn af samme type som en Tesla Roadster.

Det betyder så, at selv meget små påvirkninger kan få en forholdsmæssig stor betydning for kørselsøkonomien – som f.eks. vind. Når det blæser kraftigt øges modstanden naturligvis en del. Og med det meget økonomiske udgangspunkt kan det derfor ses mere tydeligt, end på en almindelig bil.

Om forklaringen er korrekt kan jeg ikke vide med sikkerhed, men det er den bedste forklaring jeg har fået på den oplevelse jeg har. For min erfaring er helt klart, at bilen bruger en del mere strøm – op til 20-30% er min fornemmelse, når det blæser kraftigt.

Dårlig vejbelægning kan iøvrigt have samme effekt. Det oplevede jeg i høj grad, da jeg forleden dag var ude at køre i sne. Modstandskraften på sådan et underlag er naturligvis meget højere, og det kunne tydeligt ses på strømforbruget.

Resultatet er dog stadig til at leve med. Selv med en reduktion på 20-30% kører en Tesla Roadster stadig meget mere økonomisk end en sammenlignelig sportsvogn med forbrændingsmotor. Så “problemet” er til at leve med – men det er bare interessant.

Har du en anden og bedre forklaring, så smid en kommentar nedenfor …

10 Kommentarer

Selvom energiforbruget fortsat er til at leve med så er det nu stadig et problem. Især om vinteren når der både er 20-30% tab fra kulde, 20-30% tab fra sne og 5-10% tab fra opvarmning.
I praksis betyder det jo næsten en halvering af rækkeviden. Man skal altså købe bil efter at behovet for rækkevidde skal kunne dækkes dobbelt inden for det producenten lover. Hvis man samtidig vil køre 130 km/t på motorvejen og ikke de 80 km/t som den opgivede aktionradius er beregnet på baggrund af så er man i mange elbiler oppe på næsten en tredobling i snevintre.

Svar

Der er ikke et tab på 20-30% fra kulde, og der er ikke et tab på 5-10% til opvarmning. Jeg ved ikke hvor du har de tal fra.

Det er heller ikke korrekt at rækkevidden for elbiler er opgivet på baggrund af en hastighed på 80 km/t – og iøvrigt er det kun ret få strækninger hvor man må køre 130 km/t.

Din kommentar er således, alt i alt, et rigtig godt eksempel på, hvordan fordomme om elbiler blæses op til noget der overhovedet ikke har hold i virkeligheden 🙂

Svar

Egentlig gælder det samme vel for almindelig benzin og diesel biler? Jeg har ihvertfald erfaret at hvis jeg har trailer på med en lukket kasse uden læs på, så den overflade og dermed vindmodstand æder helt vildt af benzinforbruget.
Det burde ikke være specielt et problem for el biler?

Svar

Ja, naturligvis gælder det samme for alle biltyper – jeg synes bare at jeg har oplevet at den forholdsmæssige påvirkning er større i elbilen end i min dieselbil. Men det kan jo være jeg tager fejl. Det er lidt svært at måle nøjagtigt på.

Svar

Hej Mikkel.
Jeg er med i det nationale elbilprojekt “testenelbil.dk”, hvor min familie og jeg tester en Citroën C-Zero i 3 måneder. Vi oplever ligeledes at ydre påvirkninger som vind har indvirkning på strømforbruget.
En forklaring er følgende:
“En elbil har en nyttevirkning på ca. 90% modsat en benzinbil på ca. 20%. Det betyder i praksis, at udsving i brændstofforbruget, relaterende til førerens evner til at køre økonomisk samt ydre påvikrninger vil blive skaleret ned med en faktor 5.
Sagt på en anden måde: 4/5 dele af forbruget er ”faste udgifter”, derfor ser vi ikke den store forskel i km/l ved bykørsel kontra landevej eller økonomisk kontra race,når vi taler om en traditionel bil.
Er der derimod tale om en moderne elbil, hvor virkningsgraden fra batteri til elmotor ligger helt oppe på 80-95%, så slår et ekstraforbrug – f.eks. pga. uøkonomisk kørsel – lige igennem på bundlinien.”
Forklaringen stammer fra ChoosEV Fact Sheet (om elbilers rækkevidde).
Hilsen Nicolai

Svar

Den forklaring ligner jo så den jeg også er kommet frem til 🙂

Svar

Det var en del ekstra strøm. – Så er det skidt at det blæser så meget i lille Danmark.
Hvordan klarer den sig på stigninger? Mister den meget trækkræft og strøm ?

Svar

Jeg oplever ikke i praksis, at det er så tit at det blæser så meget, at det går alvorligt ud over kørselsøkonomien, men når det gør så ja, så er det en del. Men som sag, så er netto-resultatet stadig langt mere økonomisk end med en traditionel bil, så jeg overlever 🙂

Jeg har aldrig problemer med trækkraften i bilen – hverken op ad bakke eller i modvind – eller begge dele. Men nu er der jo så også knap 300 hk i den lille bil, så det ville også næsten være underligt, hvis der ikke var rigeligt med kræfter til det meste.

Svar

For silvan da.. Jeg havde ikke lige læst så meget om din lækre Tesla. Men jeg havde godt nok ikke lige regnet med 300 hk i en elbil. Hvor mange nm. yder sådan en så? og er det på forhjulene ? 🙂

Men tillykke med den unikke bil da 😉

Svar

295 lb-ft at 0-5,100 rpm
Du kan se flere detaljer her: http://www.teslamotors.com/en_DK/roadster/specs

Svar

Skriv kommentar