Københavns Kommune bekæmper elbiler

Københavns Kommune har, sammen med andre omegnskommuner, en vedtaget politik om at fremme udbredelsen af elbiler. Og det er jo en fin politik at have. Problemet er så bare, at de i praksis ser ud til at gøre mere skade en gavn i forhold til deres fine målsætning med deres praktiske handlinger. Og det er direkte åndssvagt.

Københavns Kommune har i mange år haft nogle ganske få offentlige ladestandere og fri parkering for elbiler. Den fri parkering for elbiler droppede de, efter at nogle emsige embedsmænd sidste år skræmte politikerne med, at det nok ikke var helt lovligt. Og de offentlige ladestandere nedlægges som konsekvens af byggeri, uden at der etableres nogle andre som erstatning for disse.

Hvordan det lige harmonerer, med en politik om, at ville udbrede elbilerne i Københavns Kommune kan jeg ikke forstå.

Men ikke nok med det. Københavns Kommune har øjensynligt, i lighed med mange andre kommuner, valgt at overdrage en masse af byens parkeringspladser til et par private selskaber – i særlig grad Better Place. De har så fået et de-facto monopol på elbil-parkeringspladser og har sat deres ladestandere op der.

Problemet er så bare, at der næsten ikke er nogle danskere, der har købt den Renault Fluence, som p.t. er den eneste bil der kan bruge disse ladestandere, så parkeringspladserne står gabende tomme hen.

Vi andre, der allerede kører rundt i andre typer af elbiler, kan ikke få glæde af dem – for vi kan ikke lade fra disse standere.

Hvis Københavns Kommune virkelig mener deres politik, om at fremme elbilerne i byen, så må de altså til at tage sig alvorligt sammen og følge deres fine ord op af handlinger, der faktisk fremmer elbilerne i stedet for, som nu, det modsatte.

10 Kommentarer

I følge Better Place så skal man ringe til deres Kundeservice såfremt man står ved deres ladestander og skal lade op. Men det kræver at man har et abonnement ved et andet selskab f.eks. ChoosEV.
Ved ChoosEV kan man få et abonnement til 0 kroner, hvor man kun betaler for det strøm man bruger.
Men det er meget dyrt.
Ved almindelige ladestandere koster 1 kW kr. 4,75 og ved Quick-Charge koster 1 kW kr. 5,25.
Det er meget dyrt når man tænker på at man hjemme betaler kr. 2,00.
BetterPlace siger at har man overstående abonnement, så ringer man bare til BetterPlace og fortæller nummeret på den ladestander man står ved og så lukker de den op.
Men hvad prisen er ved jeg ikke.
Det skal nok være meget dyrt, og man vil kun bruge dem hvis man ved at man ikke kan nå hjem igen med det strøm man har.
ChoosEV undskylder sig med at de ladestandere er meget dyre og Quick Charge ladestationen koster en ½ million, så de penge skal ind igen i form af højere kW pris.

Svar

Da de ike benytter almindelige CEE stik (220 Volt eller 400 Volt) kan der i alle fald slet ikke lades via disse standere fra f.eks. en Tesla Roadster. At de har valgt at genopfinde det danske elnet med nye stiktyper er vist mest af alt et udtryk for et ønske om monopolisering end om åbenhed.

Jeg vil naturligvis aldrig betale 2-3 gange prisen på strøm (og 5-6 gange så meget i forhold til hvis man laver den selv via solceller) – som i forvejen er forholdsvis dyr i Danmark. Med en så høj pris bliver det iøvrigt hurtigt billigere at køre i dieselbil end elbil. Er det virkelig det, som Københavns Kommune ønsker – helt i modsætning til deres officielle politik?

Svar

Kære Mikkel

Det er IKKE korrekt at det kun er Renault Fluence Z.E. som kan lade på Better Place ladestandere. Som vi også har fortalt dig på et møde vi har haft, så kan alle nyere elbiler som benytter den gængse mode-3 standard benytte ladestanderne. Det drejer sig blandt andet om Citroen C-Zero, Nissan Leaf, Renault Kangoo Z.E., Mitsubishi IMiev, Peugeot Ion – for blot at nævne nogle få. Langt størstedelen af de elbiler som kommer på markedet nu og fremover bruger det Mennekesstik som vores ladestandere understøtter.

Samtidig er vores offentlige ladestandere, stik mod hvad du skriver i dit indlæg, møntet på, at elbilister også kan købe en enkeltopladning uden at være medlem hos hverken Better Place eller andre operatører. Det er et helt naturligt krav fra kommunerne, at der er åben adgang og en selvfølgelighed fra vores side, da vi, ligesom dig, gerne vil gøre elbilen til et fleksibelt og oplagt valg.

Vi sætter pris på dit arbejde med at udbrede kendskabet til elbilen, men vi har som bekendt forskellige holdninger til hvordan vi hurtigst og bedst udbreder elbilen, og hvordan vi sikrer overgangen til eldrevet transport på en måde hvor vi optimerer miljøgevinsten og bedst udnytter vindenergien. Det mener vi sker bedst ved at have en operatør til at tilrettelægge opladningen hen over natten, når det øvrige strømforbrug er lavt – så elbilen ikke bliver en yderligere belastning på kraftværkerne på de perioder af døgnet, hvor belastningen i forvejen er stor. Vi lader dermed elbilerne intelligent på de tidspunkter af døgnet, hvor det giver mest mening – både for forsyningssikkerheden og miljøet. Samtidig er der også en række sikkerhedsmæssige risici forbundet med opladning i stikkontakten, da en moderne elbil trækker lige så meget strøm som et helt parcelhus.

Med hensyn til elbilens udbredelse, så har vi den holdning at elbilen succes er betinget af, at Danskerne ikke skal gå på kompromis med hverken komfort eller rækkevidde. Ved at etablere en infrastruktur af batteriskiftestationer og ladestandere i det offentlige rum gør vi det muligt at komme hele landet rundt i elbil, og muligt at lade batteriet, når man parkerer i byerne. Den nye generation af elbiler er rummelige familiebiler med en typisk rækkevidde på 80-200 km på en opladning – og her giver det mening at tilbyde et netværk i det offentlige rum, som sikrer fri mobilitet, og gør elbilen til et reelt alternativ til konventionelle benzindrevne familiebiler.

Selvom du har andre holdninger til elbiloperatør-rollen, arbejder vi i sidste ende på det samme: At udbrede elbilen. Vi vil dog sætte stor pris på, hvis du vil kommunikere vores løsning i overensstemmelse med fakta – og det er altså ikke korrekt at det kun er Renault Fluence, som kan benytte standerne, og ej heller at det kun bliver Better Place medlemmer som kan benytte dem. Det er hermed korrigeret.

Bedste hilsner
Claus Melvej
Better Place

Svar

Claus, jeg var ikke klar over at den samarbejdsaftale med ChooseEV var lavet, som Kim gør opmærksom på. Så det er da godt at få den rettelse ind. Men det jeg forstod på jer var, at der endnu ikke eksisterer en aftale om enkeltoptankninger endnu – og jeg kan heller ikke helt forstå på det skriver om der gør det nu. Da jeg var inde ved Rigshospitalet, hvor det nederste billede er taget, var der i hvert fald INGEN informationer om, at jeg ville kunne oplade der. Og pladserne var som sagt helt tomme.

Men hvis prisen på strøm for sådanne optankninger bliver så høj som Kim skriver så er det i alle fald ikke en løsning jeg vil benytte mig af, eller anbefale andre at gøre. De eksisterende elselskaber har også store omkostninger – meget større, og alligevel kan de sælge strømmen meget billigere end I kan. I suger med andre ord, den økonomiske gevinst ved elbiler ud af markedet og resultatet vil naturligvis være, at langt færre vil finde det attraktivt (med mindre man ikke tror på, at højere priser skaber lavere efterspørgsel).

Jeres gentagne påstand om, at almindelige strømstik skulle være farlige mener jeg stadig er noget udokumenteret vrøvl. ChooseEV har i forbindelse med deres ladestandere i bl.a. QPark parkeringsanlæg sat almindelig stik op – ville de gør det (i en lukket parkeringskælder) hvis de mente det var farligt? Og ville brandmyndighederne tillade det? Ligeledes kan du finde både 220 volt og 400 volt stik i alle danske havne – og specielt de sidste er jo beregnet til meget kraftige træk. De har stået der i årtier og jeg har aldrig hørt om alvorlige farere ved det. Så jeg må sige, at jeg synes den del af jeres skræmmekampagne er ret usympatisk.

Argumentet om at kunne lade op om natten med de overskydende vindmøllestrøm er lidt noget vrøvl, når de fleste af de standere der er placeret på offentlige pladser og parkeringshuse jo skal bruges om dagen af folk der kommer til byen og skal hjem igen om aftenen.

At udnytte den overproducerede vindenergi om natten er naturligvis rigtig fornuftigt, men jeg mener at det er helt åndssvagt at løse dette på ladestander-niveau – det er noget der skal løses på nationalt niveau og af de eksisterende elselskaber. At outsource det til små, nye ladestander infrastruktur selskaber er samfundsmæssigt helt ude i hampen.

Hele diskusionen om intelligente eller ikke intelligente ladestandere synes jeg iøvrigt er ret åndssvag. I andre lande, f.eks. Norge, har man valgt bare at køre med det der er – helt almindelige ikke intelligente ladestandere, og udnytte det momentum der er i elbilmarkedet lige nu. Resultatet er, at der er 10-15 gange så mange elbiler på gaden i Norge nu som i Danmark. I stedet for at sidde og drømme om fremtidens infrastrukturer burde vi få fingeren ud, komme op på siden af vores naboer og være med der hvor tingene sker lige nu!

Faktum er, at folk ikke vil købe elbiler, der kun har en rækkevidde på det halve af det de skal bruge til dagligt. Naturligvis ikke. De vil købe elbiler, der med en vis rimelig sikkerhedsmargin, kan køre HELE den strækning på EN opladning, som de har brug for i deres dagligdag – uanset om det så er 80, 200 eller 4-500 km. Og derfor HAR man altså i praksis ikke BRUG for ladestandere på almindelige offentlige parkeringspladser. De skal bruges i forbindelse med boligområder, hvor folk ikke selv har adgang til stik, men de øvrige ladestandere har alene en psykologisk betydning fordi folk TROR de har brug for dem. Os der allerede kører elbiler VED at det ikke er tilfældet – vi har IKKE brug for dem. Så alene af denne grund, er det komplet åndssvagt, at spille en masse resurser og komme bagud i elbiludviklingen, ved at skulle vente på en intelligent ladestander infrastruktur. Vi burde gøre som mange andre lande – skynde os at knalde nogle simple, billige og “uintelligente” ladestandere op, så vi får den psykologiske barriere ryddet af vejen – for det er det eneste de faktisk skal bruges til.

I forhold til at kunne køre meget længere ture – hvilket folk iøvrigt gør meget mindre end de drømmer om, der er hurtigopladning langt at foretrække. Og man kan vel heller ikke med rette sige, at I har den helt store succes med hverken at udrulle jeres batteriskiftestationer, eller – måske endnu vigtigere, at få bilproducenterne overbevist om, at de skal lave en masse elbiler, der understøtter den teknologi, eller oversvømme markedet med den ene der p.t. findes 🙂

Svar

Jeg er nu heller ikke helt vild efter at betale 2-3 gange den normale strømpris, men det vil ske så sjældent med det kørselsbehov jeg har.
Derfor syntes jeg alligevel, ligesom dig, at de priser ikke giver folk lyst til at skifte fra brændstofbil til elbil når besparelsen bliver spist op at abonnementer og strømpriser.

I følge BetterPlace’s hjemmeside, så kan din Tesla lade på deres ladestandere.
http://danmark.betterplace.com/elbil-til-dig/privatperson/priser-og-produkter/

Jeg har regnet ud at man skal lade over 57 kW om måneden ved ChoosEV før det kan betale sig at købe et abonnement til 99 kroner.
Da de fleste lader 90 % hjemme, og 10 % ude, så skal man lade over 570 kW om måneden, før man vil komme over 57 kW.
570 kW så kan man ved 5 km per kW køre 2850 km, og det er nok de færreste der kører så langt hver måned.
For 200 kr. ekstra så kan man få en 16 Ampere ladestander, men da siger du at din elektriker har lavet et 32 Ampere ladestander til dig, men var det med strømkabel fra ladestander til bil, eller fulgte det med Tesla’en?
Jeg overvejer stærkt, når jeg køber en elbil (pt. Nissan Leaf) at få lavet et almindelig 16 Ampere byggeplads stik derhjemme, måske med 2 faser, og så få lavet et strømkabel der passer fra strømstikket til bilen.
Men ved ikke om min elektriker har nok viden og erfaring til at lave det.
Men man kan jo købe hunstikket til elbilen på Internettet, så burde man også kunne lave det.
Hvad er din erfaring?

Svar

Det strømstik min elektrikker har sat op kører bare ind over husets almindelige tavle, via en sikringsgruppe og overholder naturligvis lovgivning og sikkerhed. Så det koster kun det som elektrikkeren skal have for sådan en opgave. Det er ikke meget. Og så betaler jeg bare almindelig strømpris – og det halve, når jeg får solceller op.

Jeg HAR allerede et abonnement til strøm – hos mit elselskab, jeg gider ikke indgå i flere abonnementer bare fordi jeg får en eldims mere. Det er efter min mening en helt absurd løsning. Jeg køber jo heller ikke seperate abonnementer til mit piskeris, haveredskaber og vaskemaskine 🙂

Svar

Nej, jeg forstår dig fuldt ud.
Jeg har også haft diskutionen med ChoosEV at jeg ikke vil betale ekstra for at få intelligent strøm og diverse services jeg aldrig får brug for.
Jeg vil have strøm der kan lade min elbil op sikkert og gerne lidt hurtigere end 10 eller 16 Ampere, og til det strøm koster normalt.

Svar

Hej Mikkel

Hvor skriver jeg under ……
Jeg bor på Islands Brygge – lige ved Langebro – hvor der i forvejen ikke er nok parkeringspladser.
Her har “Bette” “Place” få lov til at sætte to stander op OG ikke kun en. (det vil sige at de optager 4 pladser)
Jeg kender ingen som har en elbil og har kun set EN prøve bil på et tidspunkt.
Nu står de plader tomme og der er kaos efter fyraften – ikke kun fordi folk komme hjem men også fordi der ligger det eneste posthus i miles omkreds.
Det minder om – som du siger – en start på noget monopolligende. Det er jo nærmest mafia metoder.

Jeg takker for en interessant side – jeg går selv i tankerne med at få mig en elbil.
Jeg har en søn som er ved at tage kørekort og jeg har lovet ham en billig skråt model men har i mit stille sind tænk, at hvis jeg købte en elbil så ville det måske være med til at hjælpe hans generation – dermed de kommende som har brug for det – til at opleve dem som ok (måske ligefrem cool) og dermed sætte en positiv effekt igang.

Svar

PS. kan ikke skrive i feltet om at få nyheder på mail.
Det skriver kun med STORT.

Svar

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?
Indtastningsfeltet er formateret med store bogstaver men det har ingen praktisk betydning – der er ikke store og små bogstaver i emailadresser

Svar

Skriv kommentar