Gratis tur i elbil til København (75 km) – tak til Q-park for gratis strøm
I dag var jeg på arbejde på kontoret i København. Det er en køretur på ca. 75 km hver vej. Jeg tog naturligvis elbilen ind.
Som sædvanligt parkerede jeg i Q-park på Nørreport og i modsætning til min første tur i deres parkeringkælder med elbilen virkede deres ladestandere og de var ikke optaget af benzinbilister med læsevanskeligheder.
På tur ind til København brugte jeg lige knap 11 kwh. Det er et gennemsnit på 140 wh/km. Det er OK, når det meste er motorvej.
Det svarer til ca. 45 km/l hvis man omregner til benzin. Det er jo ret vildt – særligt set i lyset af, at det jo er en sportsvogn med 300 hk under køleren!
Jeg parkerer som sagt normalt i Q-park på Israels plads ved Nørreport station. Det ligger 5-10 minutters gang fra mit kontor i Sankt Peder Stræde. Fin lille gåtur i det gode vejr.
Og denne gang virkede ladestanderne – og de to elbilspladser var ledige. Fedt! Så jeg rullede kablet ud og satte bilen til opladning. Det var klaret på et halv minuts tid. Så det er ikke noget der forsinker parkeringen på nogen måde.
Jeg parkerede kl. ca. 10 og kl. 15 var det tid at køre videre. Der havde bilen således stået og ladet gratis strøm i ca. 5 timer. Resultatet var, at der var blevet opladet 13 kwh. På den lille skærm midt i Tesla’en kan man få et løbende overblik over hvordan og hvor meget man lader.
Det vil sige, at jeg på de 5 timer fik opladet lidt mere end det jeg brugte på turen ind. Så lidt over halvdelen af min tur til København i dag blev således betalt af Q-park. Det skal de have mange tak for 🙂
Da jeg startede bilen kunne jeg se, at jeg nu havde 272 kilometer rækkevidde i normal mode (og lidt mere, hvis jeg havde skiftet over i range mode). Det er jo alt rigeligt til at komme de 75 km hjem.
På turen hjem skulle jeg en tur forbi METRO for at købe lidt stort ind til fryseren derhjemme. Kød i store portioner. Det kan man også godt i en elbil – også selvom det er en lille sportsvogn. Det kræver så bare, at man er alene i bilen, så man kan udnytte forsædet til lidt af de indkøbte varer.
Det gik nu alt i alt meget godt 🙂
Indkøbsvogne var heller ikke så fuld som den nogle gange kan være. Men faktisk er det utroligt, hvor meget man kan have i den lille bil når man kombinerer forsædet med det beskedne baggagerum.
Det er ikke første gang jeg kører på storindkøb i Tesla’en – og det bliver nok heller ikke sidste gang.
Det gode vejr holdt dog ikke. Pludselig væltede det ned. En af de der rigtig kraftige byer. Jeg havde den bløde stof-top på bilen og så bliver jeg altid lidt nervøs for om den kan holde regnen ude.
Men det kunne den. Jeg er faktisk ret imponeret over hvor tæt den soft-top er. Det er jo trods alt bare en smule stof der er trukket ud over og der er jo lidt lufthuller rundt omkring. Men ikke en dråbe vand kom ind. Super duper.
Så alt i alt, endnu en rigtig god dag i Tesla’en. Jeg bliver bare gladere og gladere for den bil og det faktum, at den udover at være sjov at køre i også kan bruges til alle de daglige gøremål jeg har.