Myter om elbiler: Elbiler dur ikke før der er en ladestander infrastruktur på plads
I min serie om myter om elbiler kommer her en af dem der også er meget udbredt: At det slet ikke dur med elbiler før der er en ladestander infrastruktur på plads. Nu har jeg selv kørt elbil i de sidste par måneder og jeg må sige, at den myte på ingen måde er korrekt.
Jamen, vi har jo ikke elbil ladestandere sat op i hele Danmark (endnu), vil du måske indvende. Og ja, det er rigtigt, men lad mig forklare dig hvorfor jeg alligevel mener myten i praksis er en myte …
Man kan lade de fleste elbiler op på mange måder. Nogle elbiler, som min Tesla Roadster, kan oplade via et ganske almindeligt 220 volts stik, de lidt kraftigere blå 220 volt 16 amp stik, de mellemstore røde 16 amp stik, de store røde 32 amp stik og så de helt kraftige 70 amp løsninger, som leveres af Tesla. Andre elbiler bruger meneke stik, og nogle elbiler (som f.eks. den nye Tesla Model S) kan oplade via de såkaldte ”hurtigopladere” via DC spænding.
Jeg har personligt erfaret, at langt den meste opladning foregår derhjemme. Jeg vil være helt ærlig og sige, at jeg faktisk troede, inden jeg fik min elbil, at jeg ville have meget mere behov for at oplade andre steder på mine ture rundt i bilen. Men i praksis har det vist sig, at jeg næsten ikke har det behov. Med en rækkevidde på 400 km har jeg rigeligt strøm med mig til langt de fleste af de ture jeg har kørt.
Den eneste tur jeg har været på, hvor det var afgørende nødvendigt, at kunne lade op et andet sted var på min elbil-ferie til Sverige. Turen derop var på 300 km, så jeg var naturligvis ikke kommet hjem igen uden at kunne oplade der. Men det kunne jeg også – helt uden problemer.
Jeg oplader også tit på de elbil-parkeringspladser der er, f.eks. hos Q-park København eller i Holbæk. Men det er ikke fordi det er tvingende nødvendigt, men fordi strømmen der (foreløbigt) er helt gratis. Og jeg kan jo så godt lide gratis ting – ikke mindst når det gælder brændstof til min bil 🙂
Så når jeg påstår at det er en myte, at elbiler ikke rigtig dur før vi har en infrastruktur af ladestandere på plads skyldes det således to ting:
- Hvis man har en god elbil, med en ordentlig rækkevidde, så er der på langt de fleste daglige ture slet ikke brug for ladestandere. Og når man kommer hjem sætter man den så bare til stikkontakten og næste morgen er den fuldt ud ladet op igen. Klar til endnu en dag på landevejene.
- Hvis man så alligevel skal ud på en længere tur – f.eks. en tur i sommerhuset, eller på besøg hos familie i den anden ende af landet, så har man naturligvis brug for at kunne lade op når man kommer frem, så man også kan komme hjem igen. Men det kan man også – det er der ikke brug for ladestandere til. For sagen er jo, at vi allerede har en stikkontakt-infrastruktur. Den er faktisk ret udbredt. Jeg vil gætte på, at der er mindst 50-100 millioner stikkontakter i Danmark (eller flere). De fleste huse har mange af dem. Og hvis bare du kan få fingre i et almindeligt 220 volts stik, så kan du lade (de fleste) elbiler op.
Så, det er kun hvis man skal ud på meget lange ture – over de 3-400 km en god bil som Tesla Roadster kan køre på en enkelt opladning samme dag, at man har brug for løbende opladninger. Men der dur de fleste almindelige ladestandere slet ikke. Det kræver at man får de der hurtigopladere, samt at der er biler der understøtter det. Og de er der ikke endnu.
Så vil nogle måske indvende, at der jo også er muligheden for batteriskifte eller brintbiler. Og ja, det er i teorien rigtigt – men det er også kun teori lige nu. For ligesom med hurtigopladerne findes hverken de eller bilerne rigtig endnu på markedet. Så til de der meget lange ture, må man bare acceptere, at de rene elbiler ikke rigtig egner sig endnu.
Men hvor tit er det så lige du har brug for det? For mit eget vedkommende går der flere år imellem det behov opstår, og så må jeg bare leje en anden bil – præcis på samme måde, som jeg jo heller ikke køber en lastbil, bare fordi jeg en gang imellem skal flytte. Den lejer jeg også bare.
Så, myten om, at elbiler ikke dur før vi har en udbredt ladestander infrastruktur er en myte. Det betyder dog ikke, at jeg ikke mener det ville være en god ide med flere ladestandere. Det kan være et fint supplement, og vi har under alle omstændigheder brug for dem til alle de mennesker der ikke, som jeg, bor i private huse, hvor man kan sætte sine egne udendørs stik op.