Om Elbil Bloggen – et år med en elbil

Indtil for ganske få år siden var elbiler udelukkende designet som en dårlig undskyldning for en bil. De var skabt til folk der i virkeligheden ikke rigtig ville have en bil – økoflippere, der grundet deres politiske observans og frelste miljørigtige profil i virkeligheden burde køre med de offentlige transportmidler, men som af en eller anden årsag – f.eks. fordi de bor på landet som mig, ikke kunne få det til at hænge sammen uden et personligt transportmiddel.

Staklerne blev nødt til at have en bil og så fik de sådan en der slet ikke lignede en rigtig bil. Det mindede mest af alt om en forvokset golfvogn og med stort set samme katastrofale køreegenskaber. Langt fra noget som alle os der faktisk godt kan lide en god bil gider, at sætte os op i.

Men så ændrede det sig pludselig. I 2008 dukkede Californiske Tesla Motors op med et bud på en elbil, der ikke alene var ligeså god som de bedste benzin- og diselbiler, men meget, meget bedre!

Tesla Motors havde fra starten af valgt, at gå den direkte modsatte vej af alle andre elbils-producenter i verden. I stedet for at starte fra bunden, og lave en lille simpel og relativ billig elbil, valgte de at starte oppefra med eliten. De ville vise verden, at elbiler ikke behøver, at være en dårlig undskyldning for en rigtig bil. De ville imponere alle os, der elsker en god bil, sætter pris på en fornuftig acceleration, rækkevide, komfort og ikke mindst at vi ser godt ud i den.

Hele verden måbede da Tesla Motors præsenterede deres første bil: Tesla Roadster. Aldrig havde vi set sådan en elbil! Ikke alene så den hamrende godt ud de tekniske specifikationer fik de fleste til at tabe underkæben. 0-100 på under 4 sekunder og en rækkevidde på næsten 400 km. Ikke alene er den ligeså god som de fleste benzindrevne super-cars – den slår næsten dem alle. Faktisk er det vist kun en Ferrari Enzo, som er hurtigere i optrækket.

For mit eget vedkommende var det kærlighed ved første blik!

Jeg har i mange år troet inderligt på elbiler, som den absolut bedste løsning på fremtidens behov for personlige køretøjer. Men det bras der indtil 2008 blev produceret – og fortsat produceres af de fleste, er bare ikke løsningen. Der er ganske enkelt ikke nok bilhadende hippier i verden til at det vil få nogen praktisk betydning i markedet, hvis der ikke kommer noget bedre. Og det er der så nu!

Siden 2008 har jeg drømt om at teste, hvordan et liv med en elbil vil være. Altså, en rigtig god elbil. Den eneste rigtig gode elbil der findes lige nu er efter min mening Tesla Roadster.

Der har været lavet mange tests med elbiler. Herhjemme har der kørt et større projekt, hvor hundredevis af familier over hele landet har fået mulighed for at køre 3 måneder i en elbil. Desværre er de elbiler der stilles til rådighed bare noget lort. De kører langsomt, de har en meget kort rækkevidde, de er pisse kolde om vinteren og så ligner man en idiot i dem.

Jeg vil gerne teste hvordan et liv med en rigtig god elbil vil være – fremtidens elbil. Og nu har jeg så, efter 3 års forberedelser, endelig fået muligheden i samarbejde med virksomheden Lease A Star – som er de eneste der tilbyder en attraktiv leasing af Tesla elbiler i Danmark i Danmark!

I de næste 12 måneder – et helt kalenderår, sommer og vinter, vil jeg køre land og rige rundt i en Tesla Roadster. Jeg vil afprøve hvordan en dagligdag i en god elbil kan fungere, hvordan det er at køre på ferie i den og besøge familien i den anden ende af landet.

For en ting ved jeg allerede nu – et liv med elbil er fundamentalt anderledes end et liv med en traditionel bil. Vi har haft over 100 år til at vende os de fordele og ulemper der er med almindelige biler. Det vil naturligvis tage lidt tid, at vende sig til et liv med elbil.

I løbet af det kommende år vil jeg løbende beskrive mine oplevelser på godt og ondt med verdens bedste elbil. Du vil få mulighed for at følge med, i tekst, billeder og video her på bloggen.

Når året er omme vil de bedste indlæg og historier blive samlet i en bog.



Comments

  1. Mikkel, er det så ikke mega tid for vindmølle eller solceller?

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Jo, i princippet. Der er bare nogle poroblemer med begge dele, som gør at det desværre kommer til at vente lidt…

      I forhold til en vindmølle er problemet, at Holbæk Kommune, i lighed med mange andre kommuner, har lavet en lokalplan for området, hvor de stiller nogle krav til opstilling af Husstandsmøller som strider mod den nationale lovgivning på området. Det betyder, at teknisk forvaltning i kommunen ikke kan godkende en opstilling før lokalplanen lovliggøres. Det vil kræve at jeg selv skal kæmpe en kamp mod kommunalbestyrelsen. Jeg har snakket med folk i andre dele af landet, der har været samme tur igennem og det tog dem et helt år og kostede en del i advokatbistand. Den kamp har jeg ganske enkelt hverken tid eller lyst til at tage lige nu.

      I forhold til solceller er problemet, at priserne stadig er en enelse for høje. Den vurdering jeg har fået fra folk i markedet er, at der nok går et årstid før prisen er dernede, hvor den skal være for at gøre det attraktivt nok for mig. Jeg har også en forventning om, at hvis regeringsmagten ved et kommende valg skifter (hvilket det jo ser ud til lige nu), at der vil komme endnu bedre forhold for private investeringer i vedvarende energi. Det er i hvert fald den politik S og SF har. Så derfor vil det nok i alle fald være en fordel at vente lidt.

  2. Det lyder absolut favorabelt når først der kommer skub i det miljøpolitiske når vi får en regering der gider tage elbilen alvorligt, og give den fornødne frihed til folket for det er da sørgeligt at en kommune kan handle i direkte modstrid med de nationale rettigheder vi har.

    God vind med bilen, og projektet. :-)

  3. Lars Hastrup says:

    Ja, det er jo meget godt med al den reklame for Lease a Star, men jeg er da vist blind – kan intet finde om Teslaen på firmaets hjemmeside ??

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Nej, de har ikke fået informationer om leasing af Tesla’en lagt på deres hjemmeside endnu. Det burde de naturligvis. Men hvis du ringer til dem kan de forklare nærmere om de muligheder de tilbyder.

      Men, jeg rykker dem da lige igen, for du har da helt ret i, det ville være smartest at det stod direkte på deres website :)

  4. Michael Milo Schultz says:

    Hej Mikkel

    Tror du ikke du skylder de stakkels økoflippere, med deres frelste miljørigtige profil, en lille positiv tanke, når du fræser afsted, med 0-100 på 3,7 sek? Uden alle de kiksede forsøg, havde Tesla måske gjort samme fejl, og var startet i den “forkerte ende” også.

    Selvfølgelig kan vi idag more os over alle de underlige parodier på elbiler, vi så før i tiden, med samme overbærende smil som nå vi kikker på gamle klassebilleder og ser hvordan “man” så ud den gang. ;-) Jeg har respekt for folkene bag alle de ærgelige el-biler, fordi jeg deler ideen og drømmen bag projekterne.

    Der er dog ingen tvivl i mit sind om at Tesla Roadster, har været med til at åbne en masse øjne, og fået de eksisterende bilfabrikanter til at satse endnu mere på elbiler, og det er fedt.

    Jeg følger meget spændt med i hvad Tesla går og sysler med, men desværre får jeg nok aldrig råd til en af deres biler.

    Jeg savner en ordentlig el-bil med plads til hele familien, med en rimelig rækkevidde og som er økonomisk overkommelig for almindelige mennesker (undskyld Mikkel jeg håber ikke du føler dig stødt der). ;-)

    Det er selvfølgelig en fest at køre i en Tesla Roadster et år og løbende skrive på en blog, og det er da bestemt også spændende at følge med i fra sidelinien. Dog tror jeg, at jeg personligt ville få mere glæde af at følge et projekt hvor en almindelig familie kørte i en mere almindelig el-bil, og delte alle deres tanker og erfaringer med verden. Men det kan jo være at nogen samler den handske op, når bilen er der. :-)

    Men Mikkel… du får en tommelfinger i vejret, og et anerkendende nik herfra.
    ;-)

    • Mikkel deMib Svendsen says:

      Hvis der havde eksisteret en familivenlig elbil med samme gode egenskaber som Tesla Roadster, da jeg skulle i ga g med dette projekt havde jeg nok valgt den. Men det gjorde der ikke – og gør der desværre fortsat ikke.

      Elbiler der kun kan køre 120-170 km på en opladning, har problemer i stærk kulde eller som er afhængige af alt for dyre abonnementer (med f.eks. Better Place) vil jeg ikke spilde min tid på.

Speak Your Mind

*

Modtag email med nye kommentarer. Du kan også abonnere uden at kommentere.